Terkini

Friday 29 February 2008

KFH Sedang Berunding Untuk Biayai Projek Di Sabah

KUALA LUMPUR, 28 Feb -- Kuwait Finance House (Malaysia) Bhd (KFH) sedang berunding mengenai perjanjian pembiayaan dengan 10 hingga 12 syarikat yang sedang meninjau beberapa projek di Koridor Pembangunan Sabah (SDC), kata Pengarah Urusannya, K. Salman Younis."Kami sedang berunding dengan beberapa syarikat tentang peluang pembiayaan yang berbeza. Ia adalah proses yang berterusan, dan sebelum akhir tahun, diharapkan, perjanjian mula dapat dimeterai," katanya pada satu taklimat media di sini.

Syarikat-syarikat berkenaan yang berminat mendapatkan pembiayaan itu sedang meninjau projek-projek dalam koridor ekonomi yang baru dilancarkan, seperti pembalakan, penanaman semula, hartanah dan prasarana.Bulan lepas, KFH berkata ia sedang berunding dengan dua syarikat yang sedang meninjau projek hartanah dan prasarana dalam SDC.Ditanya mengenai perkembangan terkini, Salman berkata KFH telah memeterai memorandum persefahaman dengan satu dari syarikat berkaitan dan menjangkakan membuahkan keputusan bulan depan.

SDC, yang diterajui Yayasan Sabah yang berkaitan kerajaan negeri, dijangkakan menarik pelaburan berjumlah kira-kira RM115 bilion.Sebelum itu, KFH menandatangani perjanjian terma rujukan induk dengan Calyon London untuk memuktamadkan transaksi Pertukaran Sewaan Ijarah-i (IRS-i). IRS-i merupakan alat pengurusan risiko yang membolehkan pelanggannya dalam pasaran modal Islam untuk melindung nilai secara berkesan terhadap risiko pendedahan kadar pasaran.

Salman berkata pelanggan boleh bertukar kepada sama ada komitmen aliran tunai kadar tetap atau terapung terhadap pendedahan kadar bersesuaian lebih terurus selaras dengan selera risiko mereka.Beliau berkata alat itu adalah sesuai bagi mereka yang memiliki portfolio yang terdedah kepada kadar tukaran asing.Sementara produk itu menerima maklum balas yang baik sejak ia dilancarkan satu setengah tahun lalu di Malaysia, syarikat itu telah mula menawarkan alat pengurusan risiko di luar negara. --(Bernama)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment