Terkini

Tuesday 26 February 2008

SC pinda garis panduan unit dana amanah

KUALA LUMPUR 26 Feb. - Suruhanjaya Sekuriti (SC) akan meminda beberapa garis panduan unit dana amanah mulai 2 Mac ini.
Pindaan itu bertujuan mewujudkan persekitaran pasaran berdaya saing di peringkat global.
Pengerusinya, Datuk Zarinah Anwar berkata, pindaan panduan yang sedia ada telah digariskan agar memenuhi keperluan standard antarabangsa.
"Antaranya ialah melibatkan pemindahan halangan peraturan pelaburan seperti had pelaburan dalam pilihan dan masa depan kepada had berhati-berhati untuk pelaburan dalam derivatif.
"Ia turut melibatkan kelonggaran dan garis panduan keperluan dengan Bursa Malaysia dari segi pinjaman sekuriti," katanya.
Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis penyampaian Anugerah Dana Malaysia The Edge-Lipper 2008 di sini hari ini.
Pada majlis itu, Public Mutual Bhd. dipilih untuk menerima Anugerah Dana Malaysia The Edge- Lipper 2008 untuk kategori Kumpulan Dana Ekuiti Terbaik.
Zarinah menambah, turut dipinda ialah pemindahan untuk pasaran luar yang memerlukan kelulusan SC .
Katanya lagi, sekatan terhadap pinjaman tunai juga akan diubah bagi memenuhi permintaan penebusan selain membenarkan penyebaran laporan interim yang singkat kepada pelabur.
Pada masa sama, beliau turut mengumumkan kelonggaran yang melibatkan peraturan Dana Secara Borong.
Jelasnya, pinjaman tunai untuk tujuan pelaburan akan dibenarkan dan kekerapan penilaian dan pembelian semula unit akan dilonggarkan.
Zarina berkata, kelayakan pelabur untuk dana tersebut akan diperluaskan bagi menarik pelaburan secara borong.
Tambahnya, satu kenyataan rasmi akan diumumkan oleh SC berkaitan pindaan peraturan itu dalam masa terdekat ini.
Menyentuh mengenai prestasi industri dana amanah di negara ini, beliau berkata, satu fenomena baru telah tercetus sepanjang lima tahun lalu.
Menurutnya, bagi tahun 2007, jumlah dana yang beroperasi telah berkembang sebanyak 26 peratus kepada 495 unit, yang mana 128 merupakan dana Islam.
Dari segi jumlah pelabur katanya, peningkatan ketara telah berlaku apabila nilai aset bersih (NAV) mencatatkan rekod tertinggi apabila naik sebanyak 39 peratus kepada RM169.4 bilion.
"Pretasi dana Islam cukup memberangsangkan apabila NAV berkembang sebanyak 84 peratus kepada RM16.86 bilion," katanya.
Zarinah berkata, jumlah pelaburan luar pada tahun lalu turut mengalami peningkatan sebanyak 79 peratus kepada RM15.16 bilion, mewakili hampir 10 peratus daripada pengurusan bawah aset.
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment