Terkini

Friday 8 February 2008

Strategi pelaburan kukuhkan Tabung Haji

PEMBAYARAN dividen sebanyak tujuh peratus - tertinggi sejak tujuh tahun lalu - melambangkan kejayaan aktiviti pelaburan Tabung Haji, terutama dalam pasaran saham dan sektor perladangan.

Sememangnya prestasi pelaburan Tabung Haji telah mula menunjukkan peningkatan sejak 2002 lagi menerusi catatan pertumbuhan sebanyak dua kali ganda.

Pengumuman kelmarin menguatkan lagi keyakinan para pendeposit terhadap kekukuhan Tabung Haji yang turut memberi dividen khas sebanyak dua peratus berikutan peningkatan pendapatan kasar sebanyak RM1.9 bilion sebelum ditolak zakat perniagaan.

Peningkatan pendapatan kasar itu adalah berikutan prestasi memberangsangkan pasaran saham tempatan serta kenaikan berterusan harga minyak sawit dunia pada tahun lalu.

Tabung Haji juga harus dipuji kerana mampu melihat prospek pelaburan dalam jangka panjang apabila turut membuat pelaburan dalam syarikat-syarikat milik kerajaan (GLC).

Tabung Haji mendapat manfaat daripada transformasi tersebut apabila turut membuat keuntungan ke atas pelaburannya dalam syarikat-syarikat GLC terbabit.

Selain itu, peningkatan pendapatan Tabung Haji itu turut disumbangkan oleh strategi pengurusannya yang cekap sehingga berjaya mengawal kos pengurusan kepada RM323 juta pada tahun lalu berbanding RM322 pada tahun sebelumnya.

Kenaikan harga minyak sawit yang berterusan sejak tahun lalu sehingga mencatat rekod tertinggi RM3,349 setan, juga dipercayai merupakan antara penyumbang terbesar kepada pendapatan Tabung Haji.

Dalam konteks ini, Tabung Haji telah mengambil pendekatan yang tepat membuat pelaburan aktif dalam sektor perladangan dengan terus memperluaskan kawasan ladangnya, termasuk di Indonesia. Hakikatnya, pencapaian Tabung Haji jika diamati bukan menjadi kebanggaan Tabung Haji semata-mata tetapi juga kejayaan seluruh umat Islam di negara ini yang mampu menyatukan tabungan mereka.

Ia juga memperlihatkan betapa besarnya tabungan umat Islam di Malaysia pada masa ini hanya dalam sebuah institusi kewangan yang berlandaskan Islam atau patuh syariah.

Sukar hendak membayangkan jika tabungan umat Islam di Malaysia yang kini berjumlah hampir 20 juta orang dapat digembleng secara bersungguh-sungguh dan disalurkan ke dalam institusi kewangan Islam berlandaskan Islam.

Mereka bukan sahaja menyuburkan syariat Islam dengan menghidupkan institusi kewangan Islam sebagai alternatif kepada produk yang berorientasikan riba, tetapi juga dapat membantu menjayakan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab kewangan Islam di dunia.

Maka sudah seharusnya Tabung Haji membalas kesetiaan dan keyakinan para pendeposit dengan memberi dividen khas. --(Utusan Malaysia)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment