Terkini

Sunday 2 December 2007

SC pengawal selia dana Islam terbaik

KUALA LUMPUR 13 Nov. – Suruhanjaya Sekuriti (SC) telah dianugerahkan sebagai Pengawal Selia Dana Islam Terbaik pada majlis penganugerahan tertinggi dana Islam di Dubai, hari ini.
Pengerusinya, Datuk Zarinah Anwar berkata, anugerah julung- julung kali diadakan itu diterimanya bagi mengiktiraf segala usaha badan tersebut membangunkan industri pengurusan pelaburan Islam dan pasaran kewangan Islam Malaysia.
‘‘Kami bangga menerima anugerah ini,’’ katanya semasa berucap pada majlis perasmian Sidang Kemuncak Pasaran Modal kali ke 12, di sini hari ini.
Jelasnya, antara pencapaian Malaysia yang mengagumkan itu ialah apabila namanya tersenarai sebagai negara pertama menerbitkan sukuk kedaulatan di peringkat global berjumlah AS$600 juta (RM2 bilion).
Penarafan
Sekuriti sandaran gadai janji kediaman Islam yang pertama kali juga diberi penarafan dan sukuk boleh tukar yang pertama berjumlah AS$750 juta (RM2.6 bilion) dan Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) Islam juga yang pertama tersenarai.
Tambah beliau, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, separuh daripada sukuk di dunia berjumlah AS$5.9 bilion (RM20 bilion) juga diterbitkan dari Malaysia.
Zarinah berkata, pasaran modal Islam di Malaysia adalah besar yang mana 86 peratus daripada syarikat tersenarai di Bursa Malaysia mematuhi Syariah.
‘‘Tambahan pula, industri unit amanah Islam Malaysia adalah yang terbesar di dunia dengan nilai aset bersih bernilai AS$3.8 bilion (RM12.92 bilion),’’ katanya lagi.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment