Terkini

Tuesday 18 December 2007

Dow Jones Penyedia Indeks Islam Terbaik

INDEKS Dow Jones, penyedia utama indeks sejagat, telah diiktiraf sebagai penyedia indeks Islam terbaik bagi Anugerah Kewangan Islam Utama.
Anugerah itu mengiktiraf penerimaan pasaran yang meluas terhadap siri Indeks Pasaran Islam Dow Jones serta Indeks Dow Jones bagi kepimpinan dan komitmen bagi menyediakan tanda aras saham dan bon menurut panduan syariah.
'Sejak pelancaran Indeks Pasaran Islam Dow Jones pada 1999, kami komited menyediakan masyarakat pelabur dengan keluarga indeks yang paling komprehensif dan boleh dijadikan kayu ukur berlandaskan syariah.
'Bukan sahaja kami dapat mengembangkan siri indeks itu bagi kategori rantau, negara, saiz dan sektor, malah kami juga telah melancarkan indeks pertama bagi menjejaki bon-bon Islam serta indeks pertama dalam menggabungkan prinsipprinsip pelaburan Islam dengan kriteria yang dapat dikekalkan.
'Para peserta pasaran boleh menjangka inovasi berterusan dalam bidang ini,' kata Presiden Indeks Dow Jones, Encik Michael A. Petronella, dalam satu kenyataan syarikat itu semalam.
Para pemenang anugerah itu dipilih oleh panel yang terdiri daripada lima pengadil dalam industri kewangan Islam.
Indeks Dow Jones memenangi Penyedia Indeks Islam Terbaik kerana ia adalah penyedia indeks pertama menghasilkan keluarga indeks Islam, yang kini termasuk lebih 70 indeks.
Buat masa ini terdapat lebih 60 pemegang lesen dengan aset bernilai AS$5 bilion ($7.2 bilion) yang menggunakan Indeks Pasaran Islam Dow Jones sebagai tanda aras, tambah kenyataan itu.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment