Terkini

Saturday 22 December 2007

Mempromosi perbankan Islam di Hong Kong

LAWATAN kerja Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Hong Kong selama tiga hari bermula Jumaat lalu bukan sahaja meningkatkan hubungan dua hala Hong Kong-Kuala Lumpur malah memberi faedah bernilai dalam kerjasama ekonomi.
Sesi penerangan bergerak yang dianjurkan oleh ECM Libra Avenue Berhad dan Credit Suisse sempena lawatan itu menyediakan peluang kepada kerajaan untuk menerangkan dasar-dasar yang dilaksanakan selain menjelaskan kekeliruan yang timbul dalam pelbagai aspek ekonomi, sosial dan politik.
Hong Kong merupakan sesi penerangan bergerak pelaburan yang kedua diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri selepas lawatan beliau ke Singapura pada Mei lalu.
Pertemuan Najib dengan tidak kurang daripada 50 pengurus dana dan pelabur di Hong Kong penting apabila mereka mendapat gambaran sebenar tentang Malaysia dalam usaha meningkatkan keyakinan mereka untuk melabur.
Pada masa sama, komuniti perniagaan Hong Kong juga berpeluang membangkitkan kebimbangan mereka serta mendapatkan maklumat tentang isu-isu tertentu seperti langkah untuk mempunyai kecairan pasaran yang lebih meluas di Malaysia.
Di samping itu, Malaysia juga mempunyai banyak kisah kejayaan yang harus diberitahu kepada para pengurus dana dan pelabur sebagai galakan untuk mereka meneroka peluang pelaburan yang terbuka luas di Malaysia.
Dengan kadar pertumbuhan pada penggal ketiga tahun ini sebanyak 6.7 peratus dan momentum ekonomi negara yang dilaporkan mencatatkan pertumbuhan, kunjungan Timbalan Perdana Menteri dalam misi pelaburan ke Hong Kong tepat pada masanya.
Walaupun ekonomi dunia menghadapi cabaran ekoran kenaikan harga minyak dan inflasi, Malaysia terus bertahan dan dapat meneruskan program pembangunan serta projek-projek yang dirancang.
Malaysia yang sedang pesat membangun dengan pertumbuhan ekonomi menggalakkan dan politik yang stabil tentu sekali menjadi tarikan bagi pelabur Hong Kong.
Perkembangan positif ini sangat penting dan ia harus diberitahu kepada pelabur supaya mereka juga dapat mengambil bahagian dalam penjanaan ekonomi negara ekoran keyakinan terhadap pengurusan makro ekonomi negara.
Menurut Najib, sesi bersama pengurus dana amat berguna dan produktif apabila ia telah membuka peluang kemasukan pelabur asing ekoran ekonomi negara yang kukuh hasil daripada pendekatan positif kerajaan.
Sesi pertemuan itu juga jelas beliau, berlangsung secara interaktif apabila mereka berpeluang mendapatkan penjelasan mengenai pelbagai aspek termasuk ekonomi, pembangunan dan perubahan dasar Malaysia.
Pertemuan itu ternyata memberi kesan positif apabila ia meningkatkan keyakinan pengurus dana termasuk pelabur dari Hong Kong terhadap kemampuan negara menyediakan iklim pelaburan yang kondusif kepada mereka.
Malah kesediaan Hong Kong untuk bekerjasama dengan Malaysia dalam bidang perbankan Islam adalah bukti keyakinan mereka terhadap kemampuan negara – sebagai peneraju global perbankan Islam.
Menurut Najib, dalam pertemuannya dengan Ketua Eksekutif Hong Kong, Donald Tsang, Jumaat lalu, pemimpin tertinggi Hong Kong itu sendiri telah membangkitkan perkara tersebut dan berharap dapat bekerjasama dengan Malaysia.
‘‘Saya telah memberikan jawapan yang positif yang kita bersedia untuk bekerjasama dengan Hong Kong bagi mempromosikan perbankan Islam di sini,” kata Timbalan Perdana Menteri.
Para pengurus dana Hong Kong amat berminat bekerjasama dengan Malaysia dalam bidang perbankan Islam kerana kejayaan negara memajukan rangkaian meluas produk dan perkhidmatan – sebanyak 66 peratus daripada bon Islam (Sukuk) dalam bentuk nilai diterbitkan di Malaysia.
Ia sejajar dengan usaha Hong Kong kini untuk mengembangkan kewangan Islam di wilayah itu ekoran keyakinan produk perbankan yang berlandaskan undang-undang Islam berpotensi membantu pembangunan Hong Kong dalam bidang kewangan.
Selain perbankan Islam, antara isu yang mendapat perhatian dalam sesi pertemuan itu ialah pembangunan di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) selain pembangunan di Koridor Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER).
Turut disentuh aspek keselamatan serta penyenaraian Sime Darby, dahulunya Synergy Drive Bhd. dalam Bursa Malaysia serta perubahan dasar dan polisi kewangan Malaysia.
Antara pengurus dana yang hadir dalam penerangan bergerak itu termasuk perwakilan dari ABN Amro Asset Management, Capital International Research Inc, HSBC Halbis Partners (Hong Kong) Ltd., ING Investment Management, Merrill Lynch, Morgan Stanley dan Blackrock.
Sementara delegasi Najib pula disertai Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Lillian Leong Bee Lian, Pengarah Urusan Khazanah Nasional Bhd., Datuk Azman Mokhtar dan Pengarah Urusan Eksekutif Suruhanjaya Sekuriti, Terbitan dan Pelaburan, Datuk Kris Azman Abdullah.
Manakala antara pemimpin industri yang hadir ialah Presiden Kumpulan Genting, Tan Sri Lim Kok Thay, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Bhd., Datuk Tony Fernandes, Pengarah Urusan Kumpulan Boustead Holdings Bhd. Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin dan Naib Pengerusi Eksekutif SapuraCrest Petroleum Bhd. Datuk Shahril Shamsuddin. --(Utusan Malaysia, 3 Dis 07)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment