Terkini

Sunday 2 December 2007

HSBC Amanah jangka perniagaan Islam tumbuh dua angka

KUALA LUMPUR 27 Nov. – Perniagaan perbankan secara Islam HSBC Bank Malaysia Bhd. dijangka mencatatkan pertumbuhan dua angka kepada 10 peratus tahun depan, selepas didorong oleh produk dan perkhidmatan baru, kata Pengarah Urusannya, Yakub Y Bobat hari ini.
“Kalau anda lihat kepada pertumbuhan pendapatan operasi kami dalam separuh pertama 2007 berbanding dengan separuh pertama 2006, perniagaan kami berkembang sebanyak 40 peratus.
“Seterusnya, dengan francais dan produk perkhidmatan tambahan kami yang kami rancang untuk diwujudkan, kami akan mengekalkan pertumbuhan yang mantap,” katanya.
Setakat September tahun ini, kewangan Islam menyumbang 10.5 peratus atau RM174 juta jumlah pendapatan operasi HSBC, kata Bobat semasa taklimat media mengenai anak syarikat perbankan Islamnya, HSBC Amanah Malaysia Bhd.
Malaysia, katanya, ialah sebuah pasaran besar bagi produk perbankan Islam, menduduki tempat pertama bagi terbitan sukuk atau bon Islam.
HSBC Bank Malaysia ialah bank asing yang pertama diperbadankan di negara ini diberikan lesen pada 7 November lalu untuk menubuhkan anak syarikat perbankan Islam oleh Bank Negara Malaysia.
HSBC Amanah Malaysia yang akan diperbadankan di negara ini tahun depan, akan menyediakan rangkaian produk dan perkhidmatan yang luas dalam seluruh bidang runcitan, komersial, korporat dan pelanggan berinstitusi.
Skop perbankan universal itu membolehkan entiti HSBC yang lain mengembangkan laluan mereka ke dalam industri kewangan Islam Malaysia, yang kini menyumbang 13 peratus dari keseluruhan aset perbankan.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment