Terkini

Thursday 3 January 2008

Maybank Singapura lancar deposit Islam kedua


SINGAPURA 3 Jan. – Maybank Singapura telah melancarkan deposit Islam kedua yang distrukturkan, Prestige Structured Deposit, yang tidak mempunyai had bagi pemberian pulangan.
Dalam satu kenyataan di sini hari ini, bank itu menyatakan pulangan itu yang berasaskan ujian kebelakangan ditetapkan antara empat hingga 17 peratus.
“Dengan ciri-ciri seperti jaminan prinsipal 100 peratus jika disimpan sehingga matang, pelaburan yang serendah S$10,000 (S$1=RM2.30), tanpa had, produk itu mempunyai pelbagai risiko yang menarik kepada selera pelbagai pelanggan.
“Ia menyediakan pelabur dengan akses terhadap satu opsyen indeks yang terdiri daripada 30 ekuiti global yang mematuhi syariah, dengan pelaburan dalam dua sektor yang berkembang tinggi – minyak dan gas dan bahan asas,” katanya.
Opsyen indeks itu, SGAM Al Baraka Commodity Index, diuruskan oleh Societe Generale Asset Management (SGAM), merupakan cabang pelaburan global Societe Generale, katanya.
Bank itu berkata deposit berkenaan mempunyai tempoh matang tiga tahun dan pendasar indeksnya akan diuruskan secara aktif dan diimbangkan semula dengan memaksimumkan prestasinya mengikut potensi.
Ketua Perbankan Islam Maybank Singapura, Rosli Mohd Yusof berkata, deposit itu akan membuka ruang bagi pelabur runcit untuk mengakses sektor yang mengalami pertumbuhan.
– Bernama

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment