Terkini

Wednesday 16 January 2008

CGC lancar Enhancer-i

KUALA LUMPUR 11 Jan. – Credit Guarantee Corporation Malaysia Bhd. (CGC) melancarkan skim jaminan kredit terbarunya, Enhancer-i untuk membolehkan usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) mendapat pembiayaan berlandaskan Islam.
Pengarah Urusannya, Datuk Wan Azhar Wan Ahmad berkata, pelancaran skim baru itu bertepatan dengan masanya memandangkan permintaan terhadap pembiayaan berasaskan syariah daripada usahawan IKS semakin meningkat.
Katanya, produk pembiayaan itu juga adalah versi terbaru Skim Jaminan Perbankan Islam IKS yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 2003.
‘‘Memandangkan skim konvensional Enhancer telah diperkenalkan pada bulan Ogos tahun lalu, maka Enhance-i pula adalah skim jaminan yang mana yuran jaminan yang dikenakan dikira berasaskan kepada profail risiko peminjam,’’ katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.
Beliau yakin melalui Enhancer-i, usahawan IKS akan memberi peluang kepada mereka untuk meneroka peluang perniagaan baru atau mengembangkan perniagaan sedia ada mereka.
Wan Azhar berkata, sejak skim jaminan kredit Islam diperkenalkan lima tahun lalu, CGC telah memberi jaminan sehingga RM492 juta di bawah dua skim Islam.
Mereka yang berminat bolehlah menghubungi institusi kewangan yang terbabit yang menawarkan kemudahan pembiayaan Islam seperti Maybank, Affin Islamic Bank Bhd., AmIslamic Bank Bhd., Bank Islam Malaysia Bhd., Bank Muamalat Malaysia Bhd., CIMB Islamic Bank Bhd., EONCAP Islamic Bank Bhd., Hong Leong Islamic Bank Bhd. and RHB Islamic Bank Bhd.
Selain itu, ia juga boleh dimohon di Bank Rakyat, Bank Pertanian dan Malaysian Industrial Development Finance (MIDF).

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment