Terkini

Friday 25 January 2008

Fitch Ratings beri penarafan kepada penerbit Takaful Malaysia

HONG KONG 16 Jan. – Fitch Ratings berminat memberi penarafan kepada penerbit takaful Malaysia memandangkan pertumbuhan sektor insurans Islam terus berada dalam aliran meningkat di peringkat global.
Ketua Insurans Fitch Ratings (Asia Pasfik), Jeffrey Liew berkata, Malaysia berada dalam kedudukan di hadapan di rantau ini, dengan lima penyedia takaful selain banyak syarikat baru sedia untuk diberi penarafan.
“Kami sedang meneliti tiga atau empat yang berpotensi, tapi kami tidak boleh menamakan mereka. Walaupun ada perbezaan, prestasi pelaburan risiko berkongsi banyak persamaan dengan insurans konvensional,” katanya sempena seminar kewangan Islam selama dua hari anjuran Pihak Berkuasa Kewangan Hong Kong dan Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam yang berpejabat di Malaysia.
Penarafan oleh sebuah syarikat penarafan yang diperakui di peringkat antarabangsa akan menjadikan sesebuah syarikat itu lebih menarik kepada pelabur asing.
Liew berkata, takaful berkembang 15 peratus setahun dan pasaran dianggarkan AS$4 bilion bagi keluarga dan am, menyumbang satu peratus daripada premium insurans global.
“Oleh itu terdapat potensi untuk pertumbuhan serta pemindahan dari insurans konvensional ke takaful,” katanya.
– Bernama

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment