Terkini

Tuesday 29 January 2008

Labuan jadi pusat kewangan konvensional, Islam

KUALA LUMPUR 28 Jan. - Labuan mampu menjadi pusat kewangan konvensional dan kewangan Islam, terbaik di rantau Asia Pasifik hasil berikutan langkah kerajaan membangunkan infrastruktur dan kemudahan awam di pulau itu.
Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, Labuan menyediakan pakej penyelesaian kewangan yang lengkap dan merupakan antara institusi kewangan terbaik di kalangan 80 negara lain.
Katanya, kerajaan komited menjadikan Labuan sebagai pusat kewangan yang memenuhi ciri-ciri persaingan, keselesaan dan kos yang rendah.
"Dengan kedudukannya sebagai pusat pelabuhan utama dan menjadi entreport antara Brunei, Sabah dan Filipina, Labuan memberikan satu kelebihan.
"Selain itu, sebagai zon bebas cukai, ia telah mendorong kepada pembangunan infrastruktur di pulau itu dan ini membantu menjana aktiviti perniagaan di situ," katanya ketika merasmikan Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan (IBFC) di sini hari ini.
Katanya, jumlah pelaburan di Asia Pasifik, yang semakin meningkat setiap tahun turut membuka peluang kepada Labuan untuk menerokai pasaran kewangan yang lebih luas.
Menurut Zeti, pada tahun 2006 Asia Pasifik berjaya menjana pelaburan sebanyak AS$460 bilion (RM1,472 bilion) daripada negara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC).

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment