Terkini

Friday 11 April 2008

Malaysia: Sekuriti Islam terus meningkat

KUALA LUMPUR 10 April - Pensekuritian Islam yang diterima baik di Malaysia menunjukkan aliran meningkat, kata Ng Meng Kwai, rakan kongsi di Deloitte KassimChan.
"Aliran tersebut semakin berkembang, kerana kami mempunyai aset yang baik yang boleh disekuritikan," katanya pada taklimat media, di sini hari ini.
Meng Kwai berkata, pensekuritian itu merupakan kaedah belum terima pembiayaan seperti hutang gadai janji, pajakan, pinjaman atau baki kad kredit menerusi pewujudan sekuriti boleh diniaga secara bebas yang disokong oleh aset.
Katanya, firma-firma menimbangkan pensekuritian di atas pelbagai alasan, terutamanya untuk mengumpul dana apabila bentuk-bentuk kewangan lain lebih mahal dan untuk mengurangkan pendedahan kredit kepada kelas aset tertentu.
"Pensekuritian merupakan alat fleksibel yang boleh disesuaikan kepada aset yang tersedia ada. Terdapat minat yang besar terhadap pensekuritian Islam di Malaysia. Dua pertiga daripada sukuk di dunia diterbitkan di sini.
"Pembiayaan Islam sebenarnya mempunyai kaitan dengan pensekuritian, kerana ia merupakan proses untuk mensekuritikan aset. Kewangan islam berkaitan dengan pembiayaan dan pewujudan aset. Satu-satunya yang kita tidak boleh sekuritikan dalam kewangan Islam ialah hutang," katanya.
Menurut Meng Kwai, jenis aset disekuriti paling biasa ialah gadai janji kediaman, gadai janji komersial dan pelbagai keluarga, pinjaman ekuiti rumah, pinjaman perumahan dikeluarkan, pinjaman automobil, pinjaman pelajar, belum terima kad kredit, pajakan kelengkapan, bon pulangan tinggi, pinjaman bank, pinjaman francais dan royalti muzik.
- Bernama
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment