Terkini

Wednesday 16 April 2008

Bursa Malaysia diiktiraf sebagai Bursa Terbaik Tahun Ini (Asia Pasifik)


KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bursa Malaysia diiktiraf sebagai Bursa Terbaik Tahun Ini (Asia Pasifik) daripada lima bursa lain di Asia Pasifik, pada Anugerah Pasaran Hadapan & Opsyen Dunia (FOW) 2008, di London.


Menurut Bursa Malaysia, kemenangan itu adalah hasil usaha bersepadunya dalam menggalak, memasar serta menjadikan bursa itu menarik kepada para pelabur di luar Malaysia.


"Ia adalah penghormatan besar kerana diiktiraf oleh FOW dan jawatankuasa penghakiman yang tersidi daripada pemimpin terkemuka industri," kata Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Yusli Mohamed Yusoff.


"Pengiktirafan ini membuktikan bahawa usaha dan inisiatif berterusan Bursa Malaysia dalam memesatkan pasaran derivatif di Malaysia dan merentasi rantau ini," katanya.


Yusli berkata satu daripada kriteria kemenangan Bursa Malaysia ialah prestasi cemerlang kontrak hadapan minyak sawit mentah (FCPO) yang mencapai pertumbuhan 103 peratus dalam tempoh tiga tahun.


Beliau berkata anugerah itu mengukuhkan lagi penerimaan global terhadap kontrak FCPO yang popular dan juga telah menjadi penanda aras terpilih dalam penentuan harga minyak sawit dan produk berasaskan sawit di seluruh dunia.


Selain Bursa Malaysia, calon bagi anugerah Bursa Terbaik Tahun Ini (Asia Pasifik) ialah Bursa Hadapan Shanghai, Bursa Singapura, Bursa Sekuriti Australia, Bursa Komoditi dan Derivatif Kebangsaan India dan Bursa Komoditi Multi India.


Tujuan anugerah FOW adalah untuk mengiktiraf bursa yang telah memberikan sumbangan signifikan ke arah perkembangan pasaran derivatif global di sepanjang tahun lepas.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment