Terkini

Sunday 6 April 2008

PUBLIC DANA ISLAMIC OPTIMAL GROWTH MEMANFAATKAN PROSPEK PERTUMBUHAN SAHAM-SAHAM DIVIDEN DAN BERTUMBUH DI PASARAN DOMESTIK


Kuala Lumpur, 3 April 2008-- Anak Syarikat Milik Penuh Public Bank, Public Mutual Akan Melancarkan Sebuah Dana Islam Domestik Iaitu Public Dana Islamic Optimal Growth (PIOGF) Pada 8 April 2008 (Selasa). Para Pelabur Yang Ingin Mencapai Kombinasi Optimum Pertumbuhan Modal Dan Pertumbuhan Pendapatan Dalam Jangka Panjang Boleh Melabur Dalam PIOGF. PIOGF adalah terbuka kepada Skim Pelaburan Ahli KWSP.

Pengerusi Public Mutual, Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow berkata PIOGF merupakan sebuah dana ekuiti Islam yang bermatlamat untuk menyediakan pendapatan dan pertumbuhan modal dengan melabur dalam saham-saham berlandaskan Syariah yang menawarkan hasil dividen yang menarik serta saham-saham bertumbuh patuh Syariah di pasaran domestik. “PIOGF akan melabur 50% daripada pelaburan ekuitinya dalam saham-saham bertumbuh patuh Syariah di pasaran domestik, sementara baki 50% lagi daripada pelaburan ekuitinya dilaburkan dalam saham-saham patuh Syariah yang menawarkan kadar hasil dividen yang menarik,” tambah beliau.

Tan Sri Teh menjelaskan bahawa PIOGF merupakan sebuah dana pertumbuhan modal dan pendapatan yang sesuai untuk pelabur-pelabur yang bersifat agresif dalam menerima risiko dan ganjaran. Pendedahan ekuiti PIOGF adalah dalam lingkungan 75% hingga 95% daripada nilai aset bersih (NAB) dana. PIOGF akan mengagihkan pendapatan tahunan kepada para pelabur berdasarkan usaha sedaya-upaya.

Harga Tawaran Permulaan PIOGF ialah sebanyak RM0.2500 seunit di sepanjang tempoh tawaran permulaan selama 21 hari dari 8 April 2008 hingga 28 April 2008. Pelaburan permulaan minimum dana ini ialah RM1,000 dan pelaburan tambahan minimum ialah RM100.

PIOGF diedarkan oleh perunding-perunding unit amanah Public Mutual. Pelabur-pelabur yang berminat boleh menghubungi mana-mana perunding unit amanah Public Mutual atau dail Talian Perkhidmatan Pelanggan 03-6207 5000 untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai PIOGF.

Public Mutual merupakan syarikat unit amanah swasta yang terbesar di Malaysia dan menguruskan sebanyak 61 dana untuk seramai lebih 1,650,000 pemegang akaun. Pada 31 Disember 2007, jumlah nilai aset bersih dana yang diuruskan oleh syarikat tersebut adalah sebanyak RM28.4 bilion.

Nota:
Pelabur-pelabur yang berminat boleh menghubungi:
Ahmad Sanusi Husain (Perunding Unit Amanah Islam)
H/P:+6019-234 8786 atau e-mail: sanusi.my@gmail.com
Web link


No comments:

Post a Comment