Terkini

Sunday 3 August 2008

Al-Rajhi beli 36 buah pejabat RM95j di i-City

KUALA LUMPUR 28 Julai - I-Berhad dan Al Rajhi Bank (Malaysia) (Al Rajhi) telah menandatangani perjanjian jual beli untuk membeli 36 buah pejabat di i-City Cybercenter 1 Office Suites yang bernilai RM95 juta.
Baki unit pejabat itu akan dijual kepada syarikat-syarikat teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) tempatan selaras dengan kehendak Multimedia Super Corridor (MSC).
Pengarah I-Berhad, Eu Hong Chew berkata, perjanjian ini hasil daripada beberapa perbincangan yang telah membuahkan hasil yang diharapkan.
''Dengan harga jualan i-City yang menarik ia telah menjadi penanda aras kepada kawasan Shah Alam, dan masih mempunyai ruang untuk pembangunan dan perniagaan di kawasan tersebut.
''Kami masih mempunyai komponen-komponen utama lain yang boleh ditawarkan seperti pusat membeli belah moden dan canggih dan blok menara pejabat korporat, dan kami yakin dengan teknologi dan status MSC Malaysia para pelabur akan berminat untuk melabur dalam sektor hartanah,'' katanya dalam kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Al Rajhi, Ahmed Rehman berkata, i-City merupakan pelaburan mereka yang pertama dalam sektor hartanah.
''Pelaburan ini merupakan pelaburan strategik sejajar dengan kehendak kerajaan untuk mempromosi pembangunan berstatus MSC dengan Al Rajhi sedang mengalami transformasi sebagai perbankan berteknologi," katanya.
i-City merupakan projek pembangunan oleh I-Berhad yang berintegrasi komersial bernilai RM2 bilion yang dibangunkan di atas tanah seluas 28.8 hektar berdekatan dengan Lebuh raya Persekutuan yang terletak di kawasan Seksyen 8, Shah Alam Selangor.
Fasa pertama projek ini, merangkumi enam blok berkembar tiga dan lima Office Suites berkeluasan 260,000 kaki persegi yang dilengkapi dengan kabel optik fiber berkuasa tinggi dan sistem jaringan Cisco yang terkini, kemudahan CCTV, sumber bekalan tenaga utama dan tambahan sehingga 100 peratus serta kawalan keselamatan yang rapi.

(Utusan Malaysia)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment