Terkini

Thursday 14 August 2008

SC selesaikan kes SwissCash secepat mungkin - Elakkan skim cepat kaya!

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Suruhanjaya Sekuriti (SC) akan menyelesaikan kes skim pelaburan melalui Internet, SwissCash secepat mungkin.
Pengerusi SC, Datuk Zarinah Anwar berkata, pihaknya telahpun membeku akaun dan merampas wang berjumlah RM35 juta itu.
''Kita sedang menyelesaikan kes ini,'' katanya ketika ditemui selepas menyampaikan ucaptama di Forum Kewangan Islam Malaysia 2008 di sini hari ini.
Pada tahun lalu, mahkamah mengarahkan seorang defendan dalam skim pelaburan Internet SwissCash memindahkan semula kesemua wang berjumlah kira-kira RM35 juta ke Malaysia daripada bank luar negara.
Defendan terbabit, Amir Hassan diarahkan memindahkan wang tersebut yang kini disimpan dalam enam akaun bank di Hong Kong dan lapan akaun bank di Singapura.
Perintah mahkamah itu merupakan kejayaan Suruhanjaya Sekuriti (SC) dalam kes penguatkuasaan sivilnya terhadap skim pelaburan Internet itu.
SC sebelum ini berkata, wang yang dibawa balik itu akan dibekukan menerusi perintah Mareva, tertakluk kepada prosiding sivil yang difailkan oleh suruhanjaya itu pada awal tahun ini terhadap Amir Hassan, Albert Lee Kee Sien, Kelvin Choo Mun Hoe, Dynamic Revolution Sdn. Bhd., Swiss Mutual Fund (1948) S. A. SMF International Ltd. dan SMF (1948) International Ltd..
Kegiatan SwissCash itu menjanjikan dividen 300 peratus selepas pelaburan selama 15 bulan terbongkar kira-kira setahun lalu.
Skim itu dikatakan telah menerima deposit antara RM380 juta dan RM3.8 bilion daripada kira-kira 100,000 pelabur Malaysia.
(Sumber: Utusan Malaysia)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment