Terkini

Thursday 14 August 2008

Royal Bank of Scotland rancang tubuh anak syarikat Islam

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Royal Bank of Scotland Bhd. (RBS), yang dahulunya dikenali sebagai ABN AMRO Bank Bhd. me- rancangkan untuk menubuhkan anak syarikat perbankan Islam sebagai usaha untuk menguasai potensi pertumbuhan perbankan Islam di Malaysia.
Ketua Negara dan Pengarah Urusannya, Harry Naysmith berkata, RBS akan menawarkan produk perbankan Islam kepada pelanggan runcit dan korporat.
''Terdapat rancangan untuk memperbadankan subsidiari Islam dan permohonan yang sewajarnya akan dibuat pada masa yang sesuai,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
RBS telah memperoleh kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk melaksanakan produk perbankan Islam melalui kaunter Islam.
Naysmith berkata, RBS yakin terhadap potensi pertumbuhan perbankan Islam di sini, memandangkan aspirasi BNM untuk perbankan Islam menguasai 20 peratus daripada jumlah aset perbankan menjelang 2010.
Pada masa ini, perbankan Islam terdiri daripada 12 peratus daripada jumlah aset perbankan.
''Dengan sokongan berterusan dari segi peraturan dan insentif daripada kerajaan, BNM dan pengawal aturan lain seperti Suruhanjaya Sekuriti (SC), kami menjangka perniagaan perbankan Islam akan mencapai sasaran pertumbuhan ini,'' katanya.
Mengenai perkembangan lain, RBS berkata, ia telah mewujudkan pelaburan berstruktur baru yang dikenali sebagai Royal Select Series 1 Structured Investment yang membolehkan pelabur membina portfolio pelaburan dalam kedudukan yang baik semasa keadaan pasaran yang tidak menentu.
Ia merupakan pelaburan tiga tahun dalam mata wang ringgit yang menawarkan perlindungan modal 100 peratus pada tarikh matang iaitu 2011.
Ia dikaitkan dengan prestasi tiga sektor pelbagai dan syarikat yang terdiri daripada sektor perbankan kewangan, tenaga, lombong dan teknologi maklumat.
Royal Select Series 1 menawarkan kupon permulaan 22 peratus dan memperuntukkan wajaran tertinggi kepada kumpulan dengan prestasi terbaik.

(Sumber: Utusan Malaysia)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment