Terkini

Tuesday 18 March 2008

HSBC Amanah mahu perkenal produk baru perbankan Islam

KUALA LUMPUR 17 Mac - HSBC Bank Malaysia Bhd. (HSBC) menetapkan sasaran untuk mencapai pertumbuhan dua digit bagi keuntungan pracukai dan pendapatan operasi pengurusan kewangan Islamnya pada tahun ini.
Pengarah Urusan HSBC Amanah, Yakub Bobat berkata, sasaran itu berdasarkan peningkatan keuntungan bersih sebelum cukai sebanyak 50 peratus kepada RM97 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2007.
''HSBC juga menyaksikan pendapatan operasi meningkat sebanyak 29 peratus kepada RM23 juta berbanding tahun 2006.
''Sebanyak 17 peratus daripada perkhidmatan penyumberan luar cek Islam adalah kiriman tunai," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Buku Panduan Pengurusan Perbendaharaan dan Tunai di Asia Pasifik 2008 HSBC di sini, hari ini.
Turut hadir, Pengarah Urusan Perbankan Komersial HSBC, Eddie Norton dan Naib Presiden Kanan, Pembangunan Pasaran Asia Pasifik, Iain Taylor.
Menurut Yakub, HSBC Amanah, anak syarikat perbankan Islamnya yang telah diwujudkan sebagai satu unit perniagaan sejak 26 Februari lalu akan mula beroperasi pada separuh kedua tahun ini.
Beliau bagaimanapun enggan memberitahu berapa banyak cawangan yang akan dilancarkan tahun ini.
''Selain itu, kami akan memperkenalkan produk-produk perbankan Islam yang baru supaya bank itu boleh mengembangkan aksesnya ke industri kewangan Islam Malaysia," katanya.
Sementara itu, Norton memberitahu, HSBC juga yakin dapat mencapai pertumbuhan dua digit untuk perniagaan pengurusan tunai dan bayaran global di Malaysia dan serantau.
''Ini berikutan, jumlah keuntungan bersih sebelum cukai dan pendapatan operasinya meningkat sebanyak 30 peratus di Malaysia dan 35 peratus (serantau) dengan jumlah transaksi meningkat sehingga 11 peratus pada tahun lalu," ujarnya.--(UtusanMalaysia)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment