Terkini

Friday 14 March 2008

Sukuk dunia lebih RM316b beberapa tahun lagi

KUALA LUMPUR 13 Mac - Keperluan pembiayaan dan pelaburan yang sangat besar di rantau Teluk dan Asia akan mendorong peningkatan pasaran sukuk global ke paras melebihi AS$100 bilion (RM316 bilion) dalam beberapa tahun akan datang, sekali gus mengatasi AS$60 bilion (RM 189.6 bilion) yang dicatatkan pada tahun lepas.
Agensi penarafan, Standard & Poor's (S&P) menjangka pertumbuhan sukuk kekal dalam lajakan hebat yang sama.
Penganalisis kreditnya, Sani Hamid dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, sukuk semakin berkembang menjadi fenomena global, apabila ia menarik semakin banyak penerbit dari banyak negara dan pembiayaan patuh Syariah jenis ini dijangka terus memberikan alternatif bukan bank kepada penerbit bagi pembiayaan jangka lebih panjang.
Namun demikian, pertumbuhan sukuk agak lembap dalam enam bulan kebelakangan ini disebabkan oleh keadaan pasaran kredit yang tidak menggalakkan, manakala beberapa terbitan sukuk ditangguh apabila mudah tunai semakin berkurangan dan sekatan kredit semakin meruncing.
"Tetapi apabila keadaan pasaran kembali pulih seperti biasa, kami menjangka terbitan-terbitan ini menyambung semula pertumbuhan dua angka.
"Kebanyakan sukuk yang diterbitkan pada tahun lepas adalah jenis ijarah (pembiayaan pajakan) atau musyarakah (pembiayaan modal teroka), tetapi bagi masa depan kami percaya jenis-jenis lain akan menjadi lebih banyak," kata Sani.
Setakat ini, S&P telah memberikan penarafan kepada 22 sukuk yang kebanyakannya sukuk ijarah atau musyarakah dan menawarkan penambahbaikan kredit.
Dolar AS terus menjadi mata wang pilihan bagi penerbit sukuk, meskipun semakin kurang dalam lima tahun kebelakangan ini, kata seorang lagi penganalisis kredit, Ritesh Maheswari.
Badan korporat dan entiti yang terlibat dalam pembiayaan projek ialah penerbit utama, diikuti bank, katanya.
"Badan korporat mendapati bahawa sukuk adalah satu alternatif bagi membiayai perniagaan atau projek mereka, dan institusi kewangan semakin beralih kepada sukuk untuk mengekalkan pertumbuhan pinjaman yang kukuh dengan sumber-sumber pembiayaan yang stabil dan untuk membendung percanggahan tempoh matang," katanya. --(UtusanMalaysia)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment