Terkini

Thursday 12 June 2014

Bank Perancis terbitkan sukuk RM1b di Malaysia

SINGAPURA 12 Jun - Bank ketiga terbesar Perancis dari segi aset, Societe Generale (SocGen), menjadi bank konvensional kedua selepas Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ (Malaysia) Bhd. (BTMU Malaysia), akan menerbitkan sukuk pelbagai mata wang di bawah prinsip berlandaskan syariah bernilai RM1 bilion di Malaysia.

Menurut kenyataan RAM Ratings kepada Bursa Malaysia hari ini, me­lalui program terbitan sukuk berkenaan, SocGen akan menerbitkan sukuk melalui anak syarikat miliknya dengan menyediakan kontrak patuh syariah yang akan menyediakan para pelabur tindakan undang-undang kepada pemberi pinjaman terkemuka Pe­rancis itu.

SocGen walaubagaimanapun enggan mengulas mengenai terbitan sukuk berkenaan.
Pengumuman mengenai terbitan sukuk itu dilakukan seminggu selepas BTMU Malaysia membuat terbitan sukuk pelbagai mata wang bernilai AS$500 juta (RM1.55 bilion) di Malaysia.

Tahun lalu, Reuters melaporkan SocGen mempertimbangkan untuk menerbitkan sukuk bernilai AS$300 juta (RM962.8 juta) di Malaysia, dengan hasilnya akan digunakan bagi mengembangkan operasi bank itu di Asia Barat.

Sukuk merupakan pilihan pem­ biayaan yang semakin popular bagi syarikat korporat dan kerajaan asing di seluruh dunia, dengan Malaysia menjadi negara tumpuan kerana memiliki pasaran modal Islam terbesar.

RAM Ratings mentakrifkan program terbitan sukuk itu sebagai suatu yang stabil namun tidak memberikan butiran mengenai pegangan sukuk, struktur atau bila terbitan pertama mungkin berlaku.


(Utusan Online / 13 Jun 2014)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment