Terkini

Wednesday 4 June 2014

Bagaimana mahu faraid barang kemas


Soalan
Assalamualaikum Ustazah.
Ibu saya telah meninggal setahun  yang lalu. Dia ada meninggalkan harta dan barang kemas (emas). Bagaimankaah saya dan adik-beradik patut membahagi-bahagikan emas tersebut. untuk pengetahuan Ustazah, kami ada lima orang adik-beradik - tiga lelaki dan dua perempuan.

Terima kasih

Jawapan:
Harta pusaka ialah harta yang ditinggalkan oleh seseorang yang telah meninggal dunia. Harta itu milik si mati semasa hayatnya dan tidak dihibahkan kepada sesiapa dan tidak pula diwasiatkan. Harta itu akan diwarisi oleh waris-waris yang telah ditentukan mengikut hukum faraid.

Allah berfirman; Bermaksud; ”Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai dua bahagian anak perempuan…” (surah An-Nisa’ : ayat 11)

Ia bermaksud 1 nisbah 2. Anak perempuan mendapat satu bahagian setiap seorang manakala anak lelaki mendapat dua bahagian setiap seorang.

Dalam permasaalahan ini anak lelaki tiga orang, bermakna 3 x 2 = 6 bahagian, manakala anak perempuan dua orang setiap seorang satu bahagian bermakna 2 x 1 = 2. Harta itu hendaklah dibahagi lapan. Anak lelaki setiap seorang dapat 2 perlapan manakala anak perempuan dapat 1 perlapan.

Sekian, Wallahu’alam


(Harakah Daily / 04 Jun 2014)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment