Terkini

Wednesday 18 June 2014

Malaysia, Hong Kong Perkukuh Perkongsian Rentas Sempadan Bagi Pasaran Modal Islam

KUALA LUMPUR, 18 Jun (Bernama) -- Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Suruhanjaya Sekuriti dan Pasaran Hadapan Hong Kong (SFC) hari ini menganjurkan secara bersama seminar mengenai dana Islam berikutan minat yang semakin meningkat terhadap Kewangan Islam di pulau itu.

Pengerusi SC Datuk Ranjit Ajit Singh berkata seminar itu yang diadakan di Hong Kong, bertujuan mengukuhkan kerjasama merentas sempadan antara dua pasaran dalam kewangan Islam, terutama dalam bidang pengurusan dana.

"Seminar itu merupakan platform terbaik bagi pemimpin pasaran dan golongan profesional pasaran modal lain dari Malaysia dan Hong Kong untuk bertukar pandangan dan meneroka peluang yang ditawarkan melalui hubungan antara Hong Kong dan Malaysia," katanya dalam kenyataan di sini Rabu.

Beliau berkata Malaysia telah menjadi gerbang masuk dana Islam ke Asia, menghubungkan Timur Tengah dan Eropah, manakala Hong Kong boleh memanfaatkan kebolehan pengurusan dana Islam di negara ini.

"Pada masa sama, kita boleh mendapat manfaat daripada kedudukan kukuh Hong Kong sebagai pusat kewangan antarabangsa," katanya.

Ranjit berkata penggabungan yang kukuh itu berupaya menambah dimensi baharu kepada pasaran kewangan Islam global.

"Hari ini, kita turut menyaksikan pelancaran dana berimbang Islam pertama dibenarkan SFC di Hong Kong di bawah Perjanjian Perakuan Bersama antara SFC dan SC.

"Kami akan terus bekerja rapat dengan SFC dan bekerja bersama pihak berkepentingan lain untuk mengukuhkan rundingan kewangan Islam Hong Kong-Malaysia," katanya.

Ranjit juga berkata acara itu menandakan kerjasama yang berterusan antara SC dan SFC dalam bidang pasaran modal Islam yang akan terus meliputi inisiatif mengenai pembangunan kapasiti serta promosi program pendidikan berkaitan skim pelaburan kolektif Islam dan produk pelaburan Islam yang lain.


(Pertubuhan Berita Nasional Malaysia / 18 June 2014)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment