Terkini

Sunday 6 July 2008

Perancangan Kewangan dan Pengurusan Asset Islam

Perancangan kewangan dan pengurusan asset Islam (Syariah) adalah kaedah perancangan dan pengurusan yang bersandarkan Quran, Sunnah, Ijma' dan Qias.

Perancangan kewangan Islam meliputi penciptaan kekayaan, pengumpulan kekayaan, perlindungan kekayaan, penyucian kekayaan dan pembahagian kekayaan. Pengurusan aset adalah sebahagian dari proses penciptaan dan pengumpulan aset.

Produk takaful penting dalam melindungi aset seseorang dari berbagai risiko termasuk kebakaran dan sebagainya yang boleh memusnahkan aset seseorang. Zakat merupakan salah satu dari rukun Islam, ia juga cara menyucikan/membersihkan (purify) aset. Tunaikan kewajipan nescaya kita mendapat keberkatan.

Harta yang dikumpulkan tidak boleh di bawa bersama apabila kita kembali menemui Pencipta kita, jadi pembahagian harta perlu dirancang awal agar memudahkan mereka yang kita tinggalkan. Pembahagian harta boleh dilakukan melalui wasiat, hibah, wakaf dan faraid.

Pelaburan Islam juga penting dalam memastikan kita membuat pelaburan dalam intrumen yang menepati kehendak Syariah (patuh Syariah). Terdapat berbagai instrumen Syariah yang memberikan pulangan yang lebih baik dari konvensional, amanah saham Islam umpamanya.

Perancang kewangan Islam (Islamic financial planner) memainkan peranan penting dalam memberikan nasihat professional kepada individu dan korporat. Dalam keadaan ekonomi yang meleset dan menuju kegawatan, perancangan kewangan Islam menjadi semakin penting. Kita harus mencari dan memastikan pulangan ke atas pelaburan mengatasi kadar inflasi. Kadar inflasi negara mencecah 6 peratus. Sekirannya pulangan pelaburan yang kita dapat hanya 3.5% (akaun pelaburan/simpanan tetap bank), nilai wang kita sebenarnya merosot 2.5% (6%-3.5%). Jadi carilah instrumen yang mampu memberikan pulangan melebihi tahap inflasi dan lebih tinggi lagi seperti amanah saham Islam dan sebagainya.

Tahap kesedaran mengenai perancangan kewangan Islam dan pengurusan aset Islam masih rendah.


Untuk menerangkan kepentingan dan kaedah perancangan kewangan dan pengurusan aset Islam, GlobalPro Consulting akan menganjukan "Persidangan Perancangan Kewangan dan Pengurusan Aset Islam" yang akan diadakan di Grand Millennium Hotel Kuala Lumpur pada 14-15 Ogos 2008.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment