Terkini

Sunday 27 July 2008

Zalim bukan penentu riba

RAMAI terkeliru dalam hal ini apabila mengatakan setiap kezaliman dalam urusan kewangan adalah riba. “Bukankah riba itu diharamkan kerana zalimnya,” kata seorang pelajar sarjana syariah pada saya.

“Oh tidak, saudara tersilap faham. Mengelak kezaliman bukan ‘illah kepada riba, tetapi ia hanya hikmah dan kebijaksanaan di sebalik pengharaman riba. Ia dua perkara berbeza,” ulas saya. “Tak faham,” dia membalas lemah.

Untuk memahami perbezaan, kita perlu faham apa itu ‘illah dan syaratnya. Secara ringkas, ‘illah boleh dikatakan sebagai satu asas atau sifat yang standard.

Apabila sifat ini (’illah) ada dalam sesuatu transaksi, hukumnya akan mengikutnya lalu menjadikan transaksi atau tindakan itu haram, makruh atau halal dan sebagainya.

Disebutkan dalam kaedah Fiqh: Hukum (dalam Fiqh Islam) itu berpusing (mengikut) ‘illahnya, jika ada ‘illahnya maka hukumnya juga ada, jika ‘illah tu tiada maka hukum juga tiada. (‘Ianah At-Tolibin, 2/290; Nihayatul Muhtaj, 3/292; Al-Mabsut, Al-Sarakhsi, 24/159)
Contoh mudah ialah arak. ‘Illah pengharaman arak adalah mabuk, manakala hikmah di sebalik pengharaman arak yang memabukkan ini adalah untuk menjaga akal manusia.

Justeru, semua benda yang memabukkan minda apabila diminum atau makan (bukan dengan tujuan perubatan — ia ada perbincangan lain) dikira arak yang haram.

Apabila minuman dan makanan itu tidak memabukkan, sama ada banyak atau sedikitnya, ia bukan arak dan tidak haram.

Demikian juga hukum musafir yang layak mengqasarkan solat. Apakah ‘illah perjalanan untuk dikategorikan sebagai musafir?

Perlu difahami, bukan kesusahan perjalanan, lelah dan letih atau ‘masyaqqah’ dalam perjalanan yang menyebabkan sesuatu perjalanan itu diiktiraf sebagai musafir (daripada sudut hukum) sehingga layak diberi kemudahan qasar solat.

Ini kerana kesusahan berbeza-beza di antara seseorang dengan yang lain. Ketidaktentuan ini dinamakan ‘tidak standard’, sekali gus menyebabkan ‘susah’ tidak boleh dijadikan ‘illah dalam mengenal pasti sesuatu perjalanan itu musafir atau tidak.

Majoriti ulama bersetuju jarak kilometer tertentu atau dua marhalah adalah paling sesuai dianggap sebagai ‘illah bagi menentukan satu perjalanan itu musafir atau tidak.

Justeru, setiap perjalanan yang mencecah dua marhalah (bersamaan 84 atau 85 kilometer/km), mazhab Hanafi pula mengatakannya 90 kilometer (Al-Majmu’, 4/322; Fiqh Islami Waadillatuh, Az-Zuhayli)

Justeru, apa saja perjalanan yang mencecah 85 km secara automatik digelar musafir di dalam Islam, lalu layak untuk qasar solat dalam perjalanan sebegini tanpa mengira sama ada perjalanan itu sukar atau tidak, meletihkan atau tidak.

Bagaimana pula riba?

Adakah zalim sesuai dijadikan ‘illah? Jika sesuai, ini bermakna setiap yang zalim itu riba? Ulama bersepakat ‘zalim’ tidak sesuai kerana ia satu sifat yang tidak mundabid (standard).

Dikenakan faedah sebanyak RM500 ke atas pinjaman RM1 juta mungkin dianggap tidak zalim menurut logik akal berbanding jika dikenakan RM200,000, terutama jika si peminjam adalah usahawan berjaya.

Namun, RM500 yang sama juga mungkin dianggap zalim bagi usahawan yang belum maju. Oleh itu, jika zalim dijadikan ‘illah kepada riba, hukum akan menjadi permainan dan sentiasa berubah mengikut nafsu manusia.

Ramai pula yang mendakwa dizalimi dan ramai pula yang mengatakan tidak.

Saya masih ingat tercatat di dalam kitab Usul Fiqh yang unggul bertajuk Al-Mustasfa karangan Imam Abu Hamid Al-Ghazzali, kisah seorang raja yang melakukan kesalahan bersetubuh pada siang hari Ramadan.

Hukumannya adalah berdasarkan hadis sahih ini: “Datang kepada nabi seorang lelaki yang menyetubuhi isterinya pada siang hari Ramdan. Nabi bertanya: “Adakah kamu mempunyai hamba untuk dibebaskan?” Lelaki itu berkata: “Tiada.” Nabi membalas: “Adakah kamu boleh berpuasa 60 hari berturut-turut?”

Lelaki itu berkata: “Tidak berupaya wahai rasul.” Nabi membalas: “Adakah kamu mempunyai makan yang boleh memberi makan 60 orang miskin?” (Riwayat Al-Bukhari, no 1835, 3/684)

Justeru, pandangan majoriti ulama. Kafarah atau denda bagi kesalahan itu, mestilah mengikut tertib:

1. Membebaskan hamba

2. Puasa 60 hari berturut-turut

3. Memberi makan 60 orang miskin

Apabila raja merujuk kepada kadi, kadi terus memberi hukuman puasa 60 hari berturut-turut kepada raja dengan alasan hukuman pertama terlalu mudah bagi raja kerana dia kaya dan ada ramai hamba.

Lalu dibimbangi ia tidak memberi kesan kepada raja. Tindakannya berdasarkan maslahat yang dilihatnya lebih penting daripada berpegang kepada nas hadis yang menyebut bebaskan hamba terlebih dulu.

Anda mungkin bersetuju dengan tindakan kadi tadi. Betul, tidak?

Namun tindakan kadi ini dijadikan contoh popular bagi semua yang mempelajari ilmu usul fiqh, iaitu contoh bagaimana ‘maslahat mulgha’ (maslahat yang tertolak) atau ‘kepentingan’ yang disalah guna sehingga melanggar nas hadis yang spesifik memberi tertib hukuman kaffarah.

Tindakan kadi ini ditolak oleh ulama usul fiqh. Imam Al-Ghazzali, ketika memberi komen terhadap kes di atas, berkata: “Tindakan dan kata-kata seperti tadi (keputusan tadi) adalah pendapat yang batil serta bercanggah dengan nas daripada al-Quran berselindung di sebalik nama maslahat, sebarang tindakan membenarkannya berlaku akan menyebabkan perubahan seluruh undang-undang syariat dan nasnya atas sebab perubahan lokasi dan masa. (Al-Mustasfa Min ‘Ilmi Al-Usul, 1/216, cet Ihya At-turath Al-Arabiy)

Lihat, apabila nas sudah jelas, tiada elemen logik, reda dan perasaan kemanusiaan boleh masuk campur untuk membatalkannya. Kecuali dalam isu hukum yang terbuka untuk itu, tetapi tidak dalam isu ini dan juga riba.

BERSAMBUNG

MINGGU DEPAN


(My Metro/oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment