Terkini

Friday 4 July 2008

MIFC dipilih pusat kewangan Islam terbaik dunia

KUALA LUMPUR 27 Jun - Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC) telah dipilih sebagai 'Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Terbaik' di Anugerah Tahunan Kecemerlangan Persidangan Sukuk London Kedua.
Bagaimanapun, anugerah yang paling menyerlah pada petang itu ialah anugerah khas untuk Sumbangan Cemerlang kepada Pembangunan Kewangan Islam Global yang diberikan kepada bekas Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Jaafar Hussein.
Jaafar memegang tampuk gabenor dari Jun 1985 sehingga Mei 1994 dan amat terkenal pada lewat 80-an dengan impiannya untuk melihat sistem perbankan Islam beroperasi seiring dengan sistem konvensional.
Sekretariat Anugerah dalam satu kenyataan berkata Jaafar secara realitinya adalah arkitek kepada sistem kewangan Islam Malaysia moden.
Majlis yang diadakan pada 25 Jun itu adalah untuk mengiktiraf pengawal selia dan tokoh bank yang telah memberi sumbangan hebat kepada perbankan Islam dan perkembangan kewangan sejak tiga dekad lepas.
Sejumlah 14 anugerah telah disampaikan dan ia termasuk satu untuk Adnan A. Al Musallam, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif The Investment Dar di Kuwait.
Beliau terkenal kerana Kepimpinannya yang Cemerlang dalam Kewangan Islam.
Adnan memulakan kerjayanya dalam perbankan Islam pada tahun 70an di Kuwait Finance House dan dalam tahun-tahun ini, telah melatih beberapa generasi kanan tokoh bank Islam di Kuwait.
- Bernama
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment