Terkini

Wednesday 4 March 2015

Kewangan Islam terus tumbuh

Kuala Lumpur: Kewangan Islam dijangka terus meningkatkan penguasaan dalam industri perkhidmatan kewangan dunia memandangkan ia mencapai kematangan dan keteguhan yang diperlukan.

Pengarah Urusan RHB Islamic, Ibrahim Hassan berkata, peserta industri Malaysia perlu melengkapi diri dan memperkukuh kecekapan mereka dalam membangunkan kewangan Islam menjadi barisan hadapan industri kewangan.

Beliau berkata, kehebatan Malaysia dalam industri kewangan Islam atas usaha sendiri oleh agensi berkaitan yang mungkin tidak mudah untuk ditiru negara lain.

“Berbanding bidang kuasa lain, kita beruntung kerana pengawal selia seperti Bank Negara Malaysia (BNM) bersama-sama agensi kerajaaan dan peserta pasaran membangunkan industri kewangan Islam yang dikawal selia dengan baik,” katanya dalam ucapan khas pada Persidangan Perbankan Islam dan Undang-undang Kewangan Antarabangsa 2015, di sini, semalam.

Persidangan dua hari itu dianjur oleh Badan Peguam Malaysia dan Malaysian Current Law Journal.
Ibrahim berkata, setakat ini Malaysia menguasai 60 peratus daripada pasaran sukuk dan hampir 25 peratus aset perbankan Islam dunia.

Cabaran industri kewangan Islam hari ini untuk terus membangunkan standard yang berpaksikan prinsip asas Islam.

“Jika mahu kekal relevan secara kompetitif, pasaran kewangan dan undang-undang yang mentadbir industri mesti dinamik,” katanya sambil menambah penubuhan jawatankuasa pengharmonian undang-undang di bank pusat akan memastikan kejayaan pelan induk dan rangka tindakan sektor kewangan.

(MyMetro / 04 March 2015)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment