Terkini

Friday 23 August 2013

Sukuk RM1b terbitan Syarikat Prasarana Negara Bhd terima langganan lebih 3 kali ganda


Sukuk terbitan Syarikat Prasarana Negara Bhd bernilai RM1 bilion mendapat sambutan memberangsangkan dengan menerima lebihan langganan lebih tiga kali ganda. 

Ia mencerminkan keyakinan pelabur terhadap kedudukan ekonomi negara meskipun agensi penarafan global, Fitch Ratings, baru-baru ini menurunkan tinjauan kredit Malaysia daripada stabil kepada negatif. 

Kejayaan terbitan sukuk yang dijamin kerajaan itu juga mencerminkan permintaan kukuh pelabur ke atas jenis pembiayaan sekuriti Islam berkenaan dan mengukuhkan kedudukan negara ini sebagai peneraju industri kewangan Islam. 



Sukuk yang ditawarkan anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan itu dibuat di bawah program nota jangka sederhana (MTN) dan diterbitkan dalam dua bahagian menerusi proses bidaan. 

Permintaan tinggi 

Bahagian pertama bernilai RM500 juta dengan tempoh matang 10 tahun mencatatkan tempahan RM1.635 bilion atau lebihan langganan sebanyak 3.27 kali, sementara bahagian kedua juga bernilai RM500 juta dengan tempoh matang 15 tahun mencatatkan lebihan langganan 3.1 kali. 

Berikutan permintaan tinggi itu, kadar hasil bagi kedua-dua bahagian itu ditetapkan masing-masing pada 4.26 peratus setahun dan 4.58 peratus. 
Pengarah Kumpulan Bahagian Kewangan Prasarana, Mohd Zahir Zahur Hussain, berkata penetapan kadar hasil yang rendah rendah bagi sukuk berkenaan berbanding harga panduan akhirnya menunjukkan minat kukuh pelabur terhadap sekuriti tempatan.


(Berita Hatian/23 ogos 2013)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment