Terkini

Thursday 1 August 2013

Pelabur institusi minat sukuk

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Pasaran sukuk di negara ini masih mempunyai permintaan yang tinggi dalam kalangan banyak pelabur institusi.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, sukuk itu sendiri tercipta kerana wujudnya permintaan yang tinggi.
Katanya, salah satu contoh permintaan pasaran sukuk yang tinggi adalah dalam kalangan sistem domestik itu sendiri, terutamanya daripada industri insurans, dana pencen sehingga kepada dana-dana pelaburan yang lain.
"Mereka (pelabur) yang berada dalam sistem domestik ini merupakan sumber terbesar permintaan pasaran sukuk pada waktu ini,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis pelancaran identiti jenama ikonik baharu 'Malaysia: Pasaran Kewangan Islam Dunia' di sini hari ini.
Tambah Zeti Akhtar, pasaran sukuk pada waktu ini telah dikuasai pelabur asing kerana kadar pulangan yang menggalakkan.
"Pasaran bon dan sukuk telah dibangunkan secukupnya bagi menghadapi sebarang ketidaktentuan yang akan berlaku," ujarnya.
Pasaran sukuk Malaysia dijangka kekal tinggi tahun ini meskipun pasaran global turun naik, terutama di Amerika Syarikat (AS).
Malah, Pasaran sukuk Malaysia bakal menyaksikan pertumbuhan sihat seperti tahun lalu bersandarkan asasnya yang kukuh, infrastruktur yang baik, rangka kerja kawal aturan selain sistem Syariah.
Pelabur telah melihat Malaysia sebagai sebuah pasaran yang baik untuk diteroka.

(Utusan Malaysia/1 Ogos 2013)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment