Terkini

Sunday 6 April 2014

Malaysia perlukan 35,000 pakar perbankan Islam

Kuala Lumpur 6 April 2014 - Malaysia memerlukan lagi 35,000 profesional perbankan Islam yang bertauliah menjelang 2020 supaya sektor perbankan Islam lebih berdaya saing.
Penasihat Kanan Pengurusan Bisnes Syariah, Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IBFIM), Razli Ramli berkata, setakat ini hanya terdapat kira-kira 30,000 sahaja profesional perbankan Islam daripada keseluruhan 130,000 pekerja di lebih 50 buah bank di negara ini.
Beliau berkata, jumlah itu masih tidak mampu menampung keperluan bagi tenaga mahir dalam bidang tersebut memandangkan terdapat sebahagian daripada mereka turut bertugas di luar negara seperti negara-negara Asia Barat dan Singapura.
"Ramai daripada jumlah itu berkhidmat di 16 buah bank yang menawarkan produk dan perkhidmatan yang patuh syariah di negara ini dan bilangan permintaan untuk mereka kian bertambah selari dengan perkembangan pesat sektor kewangan Islam," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Menurutnya, sebagai salah satu institusi yang melatih tenaga mahir dalam perbankan Islam, IBFIM memyasarkan untuk menarik lebih ramai golongan siswazah dan pekerja dalam sektor perbankan menerokai kelebihan dalam sektor perbankan Islam.
"Peluang ini harus direbut oleh golongan muda di negara ini terutama yang masih tercari-cari kerjaya mencabar tetapi bersesuaian dengan minat dan kelayakan.
"Apa yang kita hadapi hari ini, apabila negara kekurangan tenaga mahir dalam bidang ini, sudah tentu kita kekurangan idea baharu dalam menawarkan produk-produk yang lebih inovatif dan kompetetif,"katanya.
Ketika ditanya tentang kesedaran masyarat ini terhadap perbankan Islam, beliau menyifatkan berlaku peningkatan yang baik tetapi masih belum mencukupi.
Sehubungan itu, katanya, IBFIM akan terlibat dalam Bulan Dakwah Kebangsaan yang dijangka diadakan pada 28 Mei hingga 1 Jun depan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi.
Menerusi program itu, beliau berharap dapat membuka minda masyarakat terhadap kelebihan perbankan Islam dan menarik golongan mahasiswa tentang peluang-peluang kerjaya dalam sektor perbankan.
- Utusan Malaysia
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment