Terkini

Saturday 20 October 2007

Kewangan Islam penghubung antara rantau

KUALA LUMPUR 19 Okt. – Kewangan Islam kini dilihat berpotensi besar menjadi penghubung baru bagi mengukuhkan ekonomi dan rangkaian kewangan bukan sahaja antara rantau Asia dan Timur Tengah, tetapi juga boleh diperluaskan di seluruh dunia.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, kewangan Islam kini berada di ambang dimensi baru yang berupaya mengukuhkan kewangan antarabangsa melalui perhubungan sejagat.
Menurutnya, kewangan Islam memiliki potensi untuk menyumbang kepada kecekapan mobiliti secara langsung dan penyediaan dana merentasi rantau.
Rantau yang mengalami simpanan berlebihan boleh menyalurkan dana mereka kepada rantau yang mengalami simpanan defisit, dan ini berupaya membawa kepada berlaku lebih banyak integrasi kewangan global, katanya ketika menyampaikan ucap tama di persidangan Kewangan Islam di Universiti Georgetown, Washington, anjuran Biro Penyelidikan Asia Nasional.
Beliau menyampaikan ucaptama bertajuk ‘Kewangan Islam di Asia Tenggara: Amalan Setempat, Kesan Global’.
Teks ucapan beliau difakskan ke pejabat Utusan Malaysia di sini, hari ini. Zeti juga berada di Amerika untuk menghadiri mesyuarat Tahunan Bank Dunia dan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).
Zeti berkata, perhubungan kewangan kini berkembang pesat berikutan aliran kewangan antara rantau yang meningkat begitu ketara.
‘‘Dalam konteks ini, kewangan Islam telah menjadi sayap baru yang menyumbang kepada peningkatan hubungan kewangan antara Asia, sekali gus memudahkan peruntukan modal merentasi sempadan di rantau tersebut,’’ katanya.
Menurut Zeti, kewangan Islam telah mencatatkan pertumbuhan dramatik dalam tempoh lima tahun selepas penubuhan Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSB) dan kini telah wujud di lebih 75 buah negara.
Beliau berkata, jumlah pusat kewangan antarabangsa yang menawarkan produk dan perkhidmatan kewangan Islam seperti di London, Singapura dan Hong Kong juga telah bertambah.
‘‘Lebih 300 institusi perbankan Islam dan pusat kewangan antarabangsa telah menyediakan produk dan perkhidmatan kewangan Islam dan jumlah aset kewangan Islam dianggarkan lebih satu trilion dolar Amerika, peningkatan lima kali ganda dalam masa lima tahun lepas,’’ katanya.
Gabenor Bank Negara Malaysia itu berkata, kewangan Islam adalah antara segmen kewangan yang mengalami pertumbuhan pesat dalam sistem kewangan antarabangsa dengan purata pertumbuhan tahunan antara 15 hingga 20 peratus.
Lebih membanggakan, katanya, pada masa kini terdapat pelbagai produk dan perkhidmatan yang dibangunkan telah ditawarkan di pasaran.

No comments:

Post a Comment