Terkini

Saturday 20 October 2007

Malaysia sedia jadi pemimpin kewangan Islam

KUALA LUMPUR 19 Okt. – Malaysia bersedia menjadi pemimpin dalam kewangan Islam berikutan kejayaannya memajukan industri itu secara komprehensif sejak 20 tahun lalu.
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, sebagai perintis dalam kewangan Islam, Malaysia telah melakar kejayaan dalam membangun dan melaksanakan produk alternatif kepada sistem konvensional.
Pelbagai inisiatif yang dilaksanakan oleh kerajaan selama ini telah menunjukkan hasil, sekali gus menjadikan Malaysia sebagai hab kewangan Islam dunia, katanya ketika berucap di persidangan Kewangan Islam di sini, hari ini.
‘‘Perkembangan baik dalam pertumbuhan kewangan Islam ini telah mendorong kebanyakan bank konvensional menawarkan produk perbankan Islam melalui Jendela Perbankan Islam pada awal 1990,’’ katanya.
Awang Adek berkata, dalam aspek liberalisasi pula, kerajaan telah meluluskan operasi bank Islam asing di Malaysia seperti Bank Al Rajhi, Investment Corporation, Asia Finance Bank dan Kuwait Finance House.
Selain itu, kerajaan juga telah meluluskan empat lesen takaful untuk kerjasama strategik antara pengendali takaful tempatan dan institusi kewangan asing.
‘‘Semua yang dilaksanakan ini merupakan usaha Malaysia untuk mengembangkan pertumbuhan kewangan Islam dan meningkatkan profail Malaysia sebagai hab kewangan Islam di peringkat global,’’ tambah beliau.
Katanya, sehingga Jun lalu, jumlah aset perbankan Islam mencecah RM143 bilion atau 12 peratus daripada jumlah aset perbankan.
Jumlah deposit pula ialah sebanyak RM107.5 bilion, manakala pembiayaan Islam sebanyak RM81.5 bilion termasuk 12.8 peratus bagi jumlah perbankan deposit dan 13.3 peratus bagi pembiayaan.
Aset bagi takaful pula berjumlah RM7.6 juta atau 6.2 peratus daripada jumlah aset bagi industri takaful sehingga pertengahan Jun lalu.
Awang Adek berkata, sebanyak 86 peratus pasaran ekuiti yang disenaraikan di Bursa Malaysia adalah berasaskan Syariah, yang mewakili 62 peratus daripada jumlah pasaran modal.
‘‘Setakat pertengahan Mei lalu, Malaysia mempunyai 106 dana amanah Islam dengan Nilai Aset Bersih (NAB) sebanyak RM10.9 bilion atau 7.6 peratus daripada NAB dalam industri unit amanah negara,’’ ujar beliau.
Tambahnya, Malaysia juga adalah penerbit terbesar bagi bon Islam (Sukuk) di pasaran modal global, kira-kira dua pertiga daripada terbitan Sukuk.
Malaysia juga memainkan peranan dalam pembangunan modal insan dengan menubuhkan Pusat Pendidikan Kewangan Islam Antarabangsa (INCEIF), katanya.
Selain itu, bagi mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab kewangan Islam, kerajaan juga telah menubuhkan Pusat Kewangan Antarabangsa Islam Malaysia (MIFC) dengan kerjasama Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti, Lembaga Perkhidmatan Kewangan Luar Pesisir Labuan (LOFSA), Bursa Malaysia dan peserta industri tersebut.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment