Terkini

Sunday 14 October 2007

Aset Perbankan Islam Public Bank RM12b

KUALA LUMPUR 8 Okt. – Aset perbankan Islam Public Bank Bhd. (Public Bank) telah mencecah sehingga RM12.4 bilion pada 30 Jun lalu. Pengurus Besar Kawalan Kredit dan Perbankan Islamnya, Ismail Ibrahim berkata, pertumbuhan purata tahunannya adalah sebanyak 25 peratus sepanjang lima tahun lalu.

Katanya, pembiayaan Islam dan deposit pelanggan Islam bank berkenaan juga masing-masing bernilai RM9.9 bilion dan RM9.5 bilion pada tempoh berkenaan.

‘‘Public Bank sentiasa komited untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan perbankan Islam yang semakin popular di kalangan pelanggan Islam dan bukan Islam di negara ini,’’ katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Keuntungan sebelum cukai operasi perbankan Islam kumpulan adalah sebanyak RM155 juta merupakan 11 peratus daripada keuntungan sebelum cukai kumpulan Public Bank sebanyak RM1.408 bilion bagi enam bulan pertama tahun 2007.

Bank berkenaan telah memperolehi kelulusan daripada Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menjalankan perniagaan perbankan Islamnya melalui sebuah anak syarikat dan ia akan ditubuhkan pada suku pertama tahun depan.

Menurut Ismail, Public Bank memiliki 240 buah cawangan di seluruh negara yang menawarkan produk dan perkhidmatan perbankan Islam.

Antara produk yang akan dipromosikan secara agresifnya ialah pembiayaan kenderaan, perumahan dan peribadi, katanya.

‘‘Melalui kelulusan ini, bank akan terus mengembangkan serta menyediakan lebih banyak produk yang mematuhi kehendak syariah kepada para pelanggan kami,’’ katanya lagi.

Sementara itu, Public Bank telah memperuntukkan zakat pada tahun ini sebanyak RM150,000 berbanding RM131,800 pada tahun lalu.

Majlis penyerahan cek-cek zakat itu telah diadakan baru-baru ini yang mana antara penerimanya adalah Pusat Pungutan Zakat Wilayah Persekutuan dan Lembaga Zakat Selangor.

Penerima lain ialah Rumah Kebajikan Anak-anak Yatim dan Miskin Ulu Gadong, Negeri Sembilan dan Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim Darul Aitam, Temoh, Perak.

Pada awal tahun ini, Public Bank juga telah membayar zakat kepada Pusat Pungutan Zakat di lima buah negeri.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment