Terkini

Saturday 4 October 2008

AIA Bhd Terima Lesen Pengendali Takaful Antarabangsa Pertama Malaysia

KUALA LUMPUR, 22 Sept (Bernama) -- American International Assurance Bhd (AIA Bhd), menerima lesen Pengendali Takaful Antarabangsa (ITO) pertama Malaysia daripada Bank Negara Malaysia.

Lesen itu membolehkan unit milik penuh AIA Bhd, AIA Takaful International Bank (ATIB), menjalankan perniagaan takaful dan takaful semula komposit, keluarga dan am, dalam mata wang antarabangsa.

ATIB beroperasi sejak 15 Sept tahun ini.

"Kini kami boleh menawarkan penyelesaian takaful bagi golongan pertengahan dan berada serta pemastautin dan bukan pemastautin di Malaysia," kata ketua pegawai eksekutif dan pengarah AIA Bhd ATIB, Khor Hock Seng, dalam satu kenyataan hari ini.

"Ini akan membolehkan kami memanfaatkan pasaran takaful global yang sedang berkembang serta menyumbang kepada peluasan prasarana takaful ATIB. Ia juga akan menjadikan Malaysia pusat kecemerlangan serantau bagi AIA," katanya.

Sebagai satu daripada segelintir peserta di Malaysia yang menawarkan penyelesaian takaful dalam mata wang antarabangsa, ATIB berada pada kedudukan yang sangat baik untuk meraih manfaat daripada pertumbuhan kukuh sektor kewangan Islam global dan domestik.

-- BERNAMA
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment