Terkini

Tuesday 29 May 2007

Kuwait jadikan Malaysia pangkalan perbankan Islam

SHAH ALAM 29 Mei – Kerajaan Kuwait mahu menjadikan Malaysia sebagai pangkalan utamanya bagi mempromosikan produk dan perkhidmatan perbankan Islam di rantau Asia, kata Menteri Kewangannya, Bader Mishari Al-Humaithi.
Sehubungan itu, katanya, Kuwait Finance House Malaysia Berhad (KFHM) iaitu bank asing pertama yang diberi lesen perbankan Islam di negara ini dilihat mampu memainkan peranan itu selain berfungsi sebagai bank alternatif kepada pelanggan melalui produk inovatif dan perkhidmatannya.
Menurut beliau, antara pendorong utama pertumbuhan KFH di rantau ini adalah sokongan dan komitmen kerajaan Malaysia dalam menjadikan negara ini sebagai pusat perbankan Islam.
‘‘Dalam pada itu, pelaburan Kuwait di Malaysia terutamanya yang datangnya daripada sektor swasta adalah amat baik dan kita juga ingin melihat pelabur, kontraktor dan usahawan di negara ini datang ke Kuwait dan terlibat dengan pembangunan dalam pelbagai sektor di sana,” katanya kepada pemberita semasa majlis pembukaan cawangan kedua KFHM di Wisma sunwaymas, di sini hari ini.
Sementara itu, Pengarah Urusan KFHM, K. Salman Younis berkata, KFH telah memainkan peranannya dalam membawa pelabur-pelabur dari negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC) ke Malaysia.
GCC dianggotai oleh Arab Saudi, Kuwait, Bahrain, Qatar, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Oman.
‘‘Kami akan teras memainkan peranan dalam membawa pelabur dari GCC ke sini dan Malaysia ke GCC,” katanya.
Beliau juga berkata, KFHM akan membuka lima lagi cawangannya di negara ini pada tahun ini.
“Kita mahu membuka cawangan di Johor, Pulau Pinang dan selebihnya di Lembah Klang,” jelasnya.
Cawangan pertamanya di Malaysia terletak di tingkat bawah bangunan MNI Tower 2, di Jalan Pinang, Kuala Lumpur.
KFH yang diperbadankan di Kuwait pada tahun 1977, telah disenaraikan di Bursa Saham Kuwait.
Ia merupakan peneraju dalam industri perbankan Islam di Kuwait dan terbabit dalam bidang korporat dan pelaburan, perbankan komersial dan peruncitan.
(Utusan)

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment