Terkini

Thursday 17 May 2007

Bank Negara, Hollandi Bank meterai perjanjian Murabahah Komoditi

KUALA LUMPUR 17 Mei (Utusan)– Bank Negara Malaysia (BNM) telah menandatangani satu perjanjian Murabahah Komiditi dengan Saudi Hollandi Bank yang berpangkalan di Dubai, institusi perbankan Islam pertama di luar Malaysia berbuat demikian dengan bank pusat itu.


BNM dalam kenyataannya di sini hari ini berkata, ia telah memperkenalkan Program Murabahah Komoditi (CMP) dalam bulan Mac tahun ini sebagai sebahagian daripada instrumen dasarnya yang pelbagai dalam menguruskan kecairan jangka pendek dalam pasaran wang sesama bank Islam Malaysia.


“Murabahah Komoditi ialah produk deposit tunai berasaskan konsep Islam yang diterima di seluruh dunia mengenai transaksi komoditi untuk memudahkan pengurusan dan pelaburan kecairan,” katanya.


CMP adalah transaksi berasaskan komoditi yang menggunakan kontrak berasaskan minyak sawit sebagai pendasar asetnya.


Awal tahun ini, BNM telah melaksanakan perjanjian induk dengan lapan institusi perbankan Islam di Malaysia.


Institusi itu ialah Kuwait Finance House, Al-Rajhi Bank, Bank Muamalat, Bank Islam, Asian Finance Bank, RHB Islamic Bank, CIMB Islamic Bank dan EON CAP Bank.


Program itu adalah sebahagian daripada usaha berterusan BNM untuk merangsang inovasi produk bagi memudahkan pengurusan kecairan institusi kewangan Islam.


Dengan adanya penyertaan institusi kewangan Islam asing, ia akan mengukuhkan lagi sesama hubungan rentas sempadan serta aliran pelaburan antara pusat-pusat kewangan Islam, kata BNM.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment