Terkini

Monday 17 November 2008

Kewangan Islam alternatif berdaya maju kepada kewangan konvensional - Raja Nazrin


KUALA LUMPUR 17 Nov. — Krisis kewangan semasa menyediakan peluang untuk kewangan Islam menawarkan akternatif berdaya maju kepada kewangan konvensional dengan menawarkan para pelabur dengan kelas aset lain dan pasaran yang lebih stabil, titah Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah.
Baginda bertitah banyak yang diperkatakan sejak kebelakangan ini mengenai kewujudan order ekonomi antarabangsa yang berdaya maju.
“Beberapa pemimpin dunia menggesa supaya dilaksanakan Bretton Woods II (pengurusan kewangan yang diperkenalkan selepas Perang Dunia II). Wujud konsesus yang semakin meningkat bahawa kapatilisme yang tidak dikawal atur yang telah menjurus kita menghadapi krisis ini memerlukan penyusunan semula bagi menyediakan pemulihan dan kestabilan terhadap sistem kewangan.
“Kekuatan kewangan Islam berasal daripada perinsip syariah, yang juga merupakan prinsip perniagaan yang kukuh.
“Sistem syariah memerlukan transaksi kewangan yang disertai aktiviti pendasar yang peroduktif yang sekali gus menyediakan hubungan rapat antara kewangan dan aliran produktif,” titah baginda semasa melancarkan “Buku Panduan Pasaran Sukuk Malaysia — Panduan Anda Kepada Pasaran Modal Islam Malaysia,” di sini hari ini.
Raja Nazrin bertitah prinsip-prinsip syariah mencegah aktiviti levaraj dan spekualtif kewangan yang berlebihan yang sekaligus melindungi pihak-pihak yang terlibat daripada terlalu terdedah kepada risiko.
“Adalah baik untuk membuat spekulasi mengenai ke tahap mana krisis kewangan boleh dihindarkan, atau sekurang-kurangnya impaknya dapat dikurangkan, andai prinsip-prinsip kewangan Islam diamalkan secara meluas,” katanya.
Baginda bertitah kini sudah wujud kesedaran dan minat yang lebih mendalam di kalangan komuniti kewangan dunia terhadap merit kewangan Islam.
Raja Nazirn bertitah permintaan terhadap produk kewangan Islam dalam pasaran global juga semakin meningkat, melebihi bekalannya.
Raja Nazrin berkata sejak kebelakangan ini, “kami menyaksikan peluasan pesat industri perkhidmatan kewangan Islam.” “Hari ini, kewangan Islam merupakan komponen yang semakin diterima dalam sistem kewangan global.
“Pembabitan terus Malaysia dalam pembangunan kewangan Islam telah mengubah landskap kewangan secara signifikan di peringkat tempatan dan antarabangsa, menjadikan Malaysia sebagai pemimpin dalam perlumbaan antarabangsa menjadi pusat kewangan Islam,” katanya.
Beliau berkata semangat bertenaga serta dinamisme sistem kewangan Islam Malaysia hari ini dicerminkan menerusi inovasi produk berterusan, kepelbagaian institusi kewangan Islam, kawal aturan komprehensif dan infrastruktur perundangan, selain kesediaan bakat dan kepakaran kewangan Islam.
Raja Nazrin bertitah pasaran modal Islam di Malaysia hari ini menawarkan rangka produk borongan dan runcit yang luas seperti saham yang mematuhi prinsip-prinsip syariah, dana unit amanah Islam, dana dagangan pasaran Islam, pelaburan amanah hartanah yang mematuhi prinsip syariah, produk berstruktur dan derivatif.
“Produk-produk kewangan bertaraf dunia ini tersedia dalam mata wang ringgit dan bukan ringgit,” katanya.
Mengenai sukuk, beliau berkata Malaysia tidak sahaja mencipta produk industri yang “pertama”, malah berjaya membangunkan pasaran yang kukuh dan mudah tunai yang banyak.
“Kita boleh berbangga kerana mempunyai pasaran sukuk terbesar dan paling inovatif di dunia.
“Pada akhir 2007, jumlah sukuk dari Malaysia berjumlah RM213 bilion (AS$62 bilion), menyumbang 68.9 peratus daripada keseluruhan sukuk global” katanya.
Pada tahun yang sama, Raja Nazrin bertitah sukuk terbesar dunia, berjumlah RM15 bilion (AS$5 bilion) dikumpul dalam pasaran sukuk Malaysia.
“Berikutan liberalisasi peraturan pentadbiran tukaran asing, beberapa bank pembangunan luar, agensi kuasi asing dan perbadanan multinasional sudah menyertai perbadanan-perbadan tempatan dalam meneroka pasaran sukuk tempatan untuk mendapatkan dana,” katanya.
Baginda bertitah pertumbuhan pesat pasaran sukuk sungguh menyakinkan.
“Sebagai perintis, Malaysia telah menetapkan standard dan menawarkan kepimpinan menerusi teladan bagi banyak perkara,” titah baginda.
Raja Nazrin bertitah buku panduan oleh RAM Ratings itu berperanan sebagai panduan kepada institusi dan profesional, terutama komuniti antarabangsa yang berminat untuk mengambil peluang sepenuhnya terhadap pasaran modal Malaysia kerana mewujudkan dan melaksanakan transaksi dalam sukuk.
— BERNAMA
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment