Terkini

Sunday 18 May 2008

Khazanah bentuk kumpulan retakaful terbesar dunia

KUALA LUMPUR 7 Mei - Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) bersama Kumpulan Perbankan Dubai (DBG) dan Asia Capital Reinsurance (ACR) telah memeterai perjanjian bagi membentuk kumpulan retakaful terbesar di dunia yang dikenali sebagai ACR ReTakaful Holdings Ltd. (ACR ReTakaful).
Khazanah dalam satu kenyataan berkata, cabang pelaburan kerajaan itu dan DBG masing-masing memiliki pegangan sebanyak 40 peratus kepentingan dalam ACR Retakaful manakala bakinya dipegang oleh ACR.
Kata kenyataan itu, Khazanah muncul sebagai pemegang saham terbesar berikutan pegangan 32 peratus ke atas ACR.
Jelasnya, ACR ReTakaful akan memiliki modal asas sebanyak AS$300 juta (RM946 juta) dan mempunyai dua syarikat yang berpengkalan di Kuala Lumpur dan Asia Barat.
Majlis menandatangani pemeteraian itu berlangsung di Dubai, hari ini. Khazanah diwakili Pengarah Urusannya, Datuk Azman Mokhtar manakala DBG diwakili Menteri Hal Ehwal Kabinet Emiriah Arab Bersatu merangkap Pengerusi Dubai Holdings, Mohammed Al Gergawi.
Mengulas mengenai perjanjian itu, Azman berkata, penubuhan pengendali retakaful itu merupakan inisiatif berterusan terkini yang diambil Khazanah dalam usaha menyokong pembangunan perkhidmatan kewangan yang menyaksikan Malaysia telah muncul ke hadapan.
"Rasional bagi ACR ReTakaful adalah aspirasi yang sama dengan inisiatif Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC) sebelum ini.
"Perjanjian ini merupakan satu pelaburan menarik buat Khazanah bagi mengukuhkan kedudukan sebagai pemain utama dalam sektor reinsurans dan retakaful di rantau ini," katanya.
Ini adalah langkah awal pelaburan sebanyak AS$200 (RM630 juta) dalam ACR dalam usaha menjadi pelabur terbesar bersama, yang mana RM175 juta dalam ACR Malaysia membolehkan Khazanah muncul pemegang saham terbesar dalam syarikat reinsurans yang berpengkalan di Kuala Lumpur.
"Kami memiliki visi untuk muncul pemain retakaful global sejak pelaburan kami ke atas ACR pada Disember 2006 dan syarikat tersebut memenuhi keperluan syarat transaksi ini.
"Kami percaya ACR ReTakaful bakal muncul pemain utama dalam perniagaan retakful di peringkat global," katanya.
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment