Terkini

Monday 12 November 2007

Malaysia perkukuh kedudukan peneraju perbankan Islam global

TEHERAN 9 Nov. – Malaysia akan mengamalkan pendekatan pragmatik dalam usaha-usahanya untuk terus memperkukuhkan kedudukannya sebagai peneraju global dalam bidang perbankan Islam, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Effendi Norwawi.

“Malaysia telah pun mendahului dalam perbankan Islam di dunia dan kami berhasrat menjadikannya satu daripada misi kukuh kami,” katanya dalam satu wawancara dengan media asing di Dubai.

Beliau berkata, Malaysia merupakan sebuah negara pragmatik, terutamanya dalam menguruskan soal-soal ekonomi.

“Kami telah memberikan kelulusan kepada beberapa peserta asing (dalam perbankan Islam). Kami akan mempertimbangkan untuk memberikan lebih banyak lesen jika perlu berbuat demikian.

“Apa sahaja yang akan memperkukuhkan kedudukan kami, kami akan melihatnya secara positif,” tegasnya.

Mohd. Effendi mengetuai perwakilan yang dianggotai 40 pegawai kerajaan dan wakil-wakil syarikat swasta dalam lawatan ke Emiriyah Arab Bersatu dan Iran.

Misi itu bertujuan mengenal pasti peluang-peluang perniagaan berpotensi bagi syarikat-syarikat Malaysia.

Ia juga bertujuan mencari peluang perkongsian bagi syarikat-syarikat Malaysia dengan rakan niaga mereka di Asia Barat serta menarik pelabur-pelabur bagi pembangunan koridor ekonomi.

Proton Holdings Bhd., Petroliam Nasional Bhd., Khazanah Nasional Bhd., Multimedia Development Corp., UEM Group Bhd., Zaid Ibrahim & Co. dan Lembaga Pembangunan Wilayah Iskandar adalah antara yang menghantar wakil bagi menyertai misi itu.

Sementara itu, beliau berkata, sistem pendidikan rendah dan tinggi sedang diubahsuai dalam usaha menjadikan Malaysia sebuah hab pendidikan global.

“Kami sedang melakukan reformasi secara besar-besaran, termasuk mendapatkan kerjasama universiti-universiti bertaraf dunia seperti Cambridge. Kami juga merancang untuk menubuhkan sekolah pengurusan dan perniagaan bertaraf dunia,” katanya.

– Bernama

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment