Terkini

Monday 29 September 2008

Nilai industri kewangan Islam dijangka cecah RM9.6 trilion 2010

KUALA LUMPUR 28 Sept. (Utusan Malaysia) - Industri perkhidmatan kewangan Islam seluruh dunia dijangka bernilai AS$2.8 trilion (RM9.57 trilion) menjelang tahun 2010.
Pengarah Unit Perbankan dan Kewangan Universiti Monash (Malaysia), Prof. Bala Shanmugam berkata, jangkaan itu dibuat oleh Badan Perkhidmatan Kewangan Islam Malaysia dan Bank Pembangunan Islam Arab Saudi.
''Ramalan itu dibuat bersandarkan kepada semakin banyak negara dan institusi kewangan global menyediakan perkhidmatan dan produk kewangan Islam pada masa ini.
''Industri global telah berkembang dan kini ia bernilai sekitar AS$531 bilion (RM1.816 trilion), menunjukkan penerimaan menyeluruh terhadap produk kewangan Islam,'' katanya pada sidang akhbar Persidangan Islam Antarabangsa Keenam 2008 di sini baru-baru ini.
Tambah Shanmugam, peserta sektor kewangan Islam tempatan juga bersedia untuk memasuki industri kewangan Islam antarabangsa berikutan penerimaan positif masyarakat global.
''Beberapa syarikat individu tempatan telah pergi ke Asia Barat dan diterima di sana, selain itu mereka turut menyokong peserta lain yang berminat terhadap industri kewangan Islam seperti di Indonesia dan Thailand.
''Dengan jumlah penduduk negara yang hanya 25 juta pada waktu ini, ia merupakan langkah yang bijak untuk terus berfikir bagaimana memasuki pasaran global,'' katanya.
Katanya, langkah untuk meningkatkan kesedaran terhadap perkhidmatan kewangan Islam semakin dipertingkatkan kepada masyarakat Islam dan bukan Islam, termasuk dengan mendedahkan umum kepada aktiviti pasaran modal Islam serta perniagaan takaful.
''Bagi pasaran tempatan, kerajaan telah memainkan peranan yang penting, terutama Bank Negara Malaysia (BNM), dengan menyediakan pelbagai kemudahan dan prasarana kewangan Islam,'' jelasnya.
BNM turut meletakkan sasaran bagi peserta industri itu untuk menguasai pasaran sebanyak 20 peratus menjelang 2010.
Sementara itu, Shanmugam memberitahu, bagi memastikan industri tersebut tidak mengalami sebarang kesan terhadap faktor luaran, kerajaan perlu memainkan peranan untuk memastikan penyelarasan bagi sektor konvensional dan Islam, terutama dalam pembayaran cukai.
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment