KUALA LUMPUR 8 Julai – Hanya baru beroperasi bulan Oktober lalu, Bank Al Rajhi kini sudahpun memiliki kira-kira 30,000 pelanggan yang mana 52 peratus bukan Islam. Perkembangan ini sememangnya agak ‘mengejutkan’ dalam negara yang majoritinya rakyat Islam meskipun umum mengetahui bahawa sebelum ini bukan Islam telahpun menjadi pelanggan entiti perbankan Islam. Tetapi, apa yang menarik tentang Bank Al Rajhi adalah keupayaan menarik lebih ramai bukan Islam dalam jangka masa agak singkat. Kejayaan ini dilihat ‘sebagai’ kemampuan kuasa jenama memikat pelanggan dalam dunia pemasaran yang semakin kompleks. Menurut Ketua Pemasaran dan Kad Bank Al Rajhi di Malaysia, Johan Aris, pembinaan jenama bukanlah tugas yang mudah kerana ia adalah aset, identiti dan strategi jangka panjang dalam membina masa depan Bank Al Rajhi di Malaysia. Katanya, Al Rajhi, bank terbesar di Arab Saudi dan bank Islam terbesar di dunia, begitu berhati-hati dalam membina kuasa jenamanya. Katanya, kuasa jenama yang terhasil daripada pengiklanan bukan semata-mata berkaitan revolusi dan daya kreatif bagi menjual produk dan perkhidmatan tetapi lebih utama ia perlu bersifat ‘kempen’. ‘‘Sebab itu, dalam menghasilkan iklan ini kami mahu ‘arkitek’ terbabit membina jenama itu dengan penuh emosi sehingga ia boleh meninggalkan kesan mendalam kepada orang ramai. ‘‘Hasilnya kami menggunakan tema Telus, Jujur dan Ikhlas: Nilai-nilai yang dicari, sinonim dengan peranan Al Rajhi sebagai sebuah perbankan Islam yang mematuhi prinsip-prinsip Islam untuk kesejahteraan hidup,’’ kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif McCann Worldgroup, Tony Savarimuthu, tema yang dipilih itu mempunyai mesej tersendiri yang menggambarkan evolusi Bank Al Rajhi dalam perbankan Islam. Katanya, pada kebiasaannya industri perbankan sering dikaitkan dengan produk, sikap ‘diktator’, rangkaian cawangan, produk yang seragam dan peranannya sekadar pemberi perkhidmatan kewangan. Bagaimanapun, Bank Al Rajhi perlukan sesuatu jenama yang jelas kerana ia adalah sebuah bank yang mendukung dan mematuhi prinsip Syariah sejak 50 tahun lalu, menurut beliau. Sebab itu, tambahnya, McCann menampilkan konsep baru mengenai perbankan Islam terbesar di dunia ini menerusi tawaran perkhidmatan yang telus, jujur dan ikhlas. Savarimuthu berkata, pihaknya menggunakan tiga medium dalam pengiklanan Bank Al Rajhi iaitu papan iklan besar (billboard), radio dan media cetak. Mengulas mengenai tema itu, Pengurus Perhubungan Korporat, Anneliza Zainal berkata, nilai-nilai yang diterjemahkan itu meliputi segenap urusan perbankan. Anneliza berkata, setakat ini bank itu berpuas hati kerana ia telah berjaya meletakkan nama Bank Al Rajhi di pasaran tempatan. ‘‘Dengan perbelanjaan yang ‘efektif’ Bank Al Rajhi berjaya bertapak di sini dan setakat ini nama bank ini telah dikenali,’’ katanya. - (Utusan Malaysia, 8 Julai 07)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com
No comments:
Post a Comment