Terkini

Friday 2 January 2015

Penggabungan mega tingkat tumpuan terhadap perbankan Islam Malaysia

KUALA LUMPUR: Sektor perbankan Islam Malaysia dijangka mendapat perhatian tahun depan dengan pembentukan bank Islam mega pertama di dunia, dalam persekitaran yang mencabar.

Cadangan penggabungan tiga pihak antara CIMB Group Holdings Bhd, RHB Capital Bhd dan Malaysia Building Society Bhd (MBSB) bakal membantu mengantarabangsakan model kewangan Islam Malaysia yang dapat menempatkan negara sebagai peneraju dalam perbankan Islam.

"Ini adalah perkembangan positif bagi industri kerana ia akan menjadi penggabungan dan pemerolehan (M&A) yang memacu pasaran," kata Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Islamic Bank Muzaffar Hisham.

Pada 10 Julai, Bank Negara memberi kebenaran untuk memulakan perbincangan bagi tujuan penggabungan perniagaan RHB dan CIMB, serta mewujudkan francais perbankan Islam yang besar dengan MBSB.

Penggabungan mega itu dijangka bermula pada suku pertama tahun depan.
Presiden Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (AIBIM) Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid dilaporkan berkata pewujudan bank Islam mega dalam negara mungkin mencetuskan lebih banyak lagi penggabungan industri.

Beliau juga berkata beberapa syarikat, bagaimanapun mungkin mahu pasaran mereka sendiri dan memberi tumpuan kepada bidang perniagaan khusus mereka daripada mengadakan M&A.

Naib Presiden merangkap Ketua Penyelidikan Runcit Affin Hwang Investment Bank, Datuk Dr Nazri Khan Adam Khan berpendapat penggabungan dalam sektor perbankan, yang mempamerkan faedah sinergi daripada penggabungan mega, akan meningkatkan kecenderungan terhadap saham perbankan dan kewangan di Bursa Malaysia, pada masa akan datang.

(BH Online / 29 December 2014)
---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment