Terkini

Wednesday 18 September 2013

Pengurusan Wakaf Secara Profesional, Untungkan Umat Islam

KUCHING, 18 Sept (Bernama) -- Pengurusan harta yang diwakafkan perlu dibuat secara profesional bagi memastikan ia dapat membawa hasil berterusan dan menguntungkan masyarakat Islam, kata Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Beliau berkata penubuhan sebuah organisasi khas dapat membantu meningkatkan lagi pengurusan wakaf yang selama ini diuruskan secara sambilan oleh badan-badan kebajikan Islam.

"Kita patut mengkaji soal wakaf ini dalam konteks ekonomi yang berlainan... ekonomi inflasi berat sebelah yang terpaksa kita gunakan kerana kita ini adalah ekonomi yang berkembang," katanya semasa berucap merasmikan Persidangan Antarabangsa Islam Borneo Keenam (KAIB VI) di sini.

Persidangan dua hari anjuran Universiti Teknologi MARA (UiTM) itu bermula hari ini dan melibatkan kira-kira 100 peserta dari Brunei, Indonesia, Filipina dan Malaysia.

Taib berkata pendekatan ekonomi barat yang bersesuaian juga boleh digunakan dalam merangka pengurusan wakaf dengan mengambil kira keadaan ekonomi dunia.

Katanya kekurangan pengetahuan dan kefahaman tentang wakaf dalam kalangan umat Islam boleh menurunkan nilai harta yang diwakafkan sekali gus mengurangkan kemampuan untuk membantu masyarakat Islam secara keseluruhan.

"Ini (pengurusan wakaf yang lebih teratur) juga adalah cara untuk kita menguatkan lagi kuasa dan potensi yang ada dalam kalangan kita umat Islam yang semakin meningkat keinginan mereka (menyerahkan sebahagian daripada harta mereka) untuk membantu masyarakat," katanya.

Sementara itu, beliau turut mengalu-alukan inisiatif UiTM Sarawak mewujudkan Makmal Halal di Kampus Samarahan 2 yang menelan kos RM10 juta selain memulakan penawaran program Diploma Pengurusan Halal.

"Tindakan ini mampu menyediakan tenaga kerja mahir dalam pembangunan halal dan selari dengan perancangan kerajaan negeri untuk menjadikan Sarawak sebagai Hab Halal terkemuka," katanya.

Taib berkata tenaga kerja mahir yang bersesuaian dan mencukupi merupakan usaha ke arah menjayakan Hab Halal yang terletak di Tanjung Manis, Mukah itu selain memperhebat usaha menarik pelaburan syarikat multinasional.

Menurutnya eksport produk halal negara termasuk produk makanan dan farmaseutikal berjumlah kira-kira RM38 bilion setahun dan angka ini masih kecil jika dibandingkan dengan keperluan pasaran halal dunia yang berjumlah RM7.3 trilion.

"Bahagian pasaran kita sedikit sekali, namun ruang untuk kita merebut peluang-peluang baharu dalam pengeksportan (produk) halal sangat tinggi," katanya. -- BERNAMA/18 September 2013

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment