Terkini

Wednesday 25 September 2013

Pelabur OIC Disaran Pertimbang Malaysia Sebagai Destinasi Pelaburan

KUALA LUMPUR, 25 Sept (Bernama) -- Para pelabur dari negara-negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) harus mempertimbangkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan mereka di Asia, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata memandangkan Program Transformasi Ekonomi kini menjangkau tahun ketiganya, kerajaan menjangkakan peningkatan ketara bilangan sektor utama, termasuk minyak dan gas, teknologi tinggi, penjagaan kesihatan, pelancongan, pendidikan dan industri halal.

"Semua ini boleh dicapai kerana ekonomi disokong oleh asas-asas yang baik, antara lain, tenaga kerja yang produktif, perkhidmatan kewangan yang teguh, dasar-dasar yang telus dan kerajaan mesra perniagaan," katanya dalam ucaptamanya pada perasmian Forum OIC World Biz Keempat dan Forum Perdagangan dan Ekonomi 2013 OIC Asia kedua di sini Rabu.

Beliau berkata perdagangan Malaysia dengan negara-negara OIC mencecah US$47.38 bilion tahun lepas.

"Bagi tempoh Januari-Julai 2013, jumlah perdagangan antara Malaysia dan OIC turun 4.1 peratus kepada US$27.75 bilion daripada tempoh yang sama tahun lepas.

Bagaimanapun, kata Mustapa, Malaysia mencapai prestasi yang baik dari segi pelaburan langsung asing (FDI), dengan mengatasi pengaliran masuk berjumlah US$11.26 bilion tahun lepas, iaitu yang tertinggi pernah dicatatkan.

"Kita menjangka prestasi tahun ini sama menggalakkan, dengan ramalan FDI terbaru sebanyak US$15 bilion," kata beliau. -- BERNAMA

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.com 
Islamic Unit Trusts Investment: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment