Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Sarawak,Superintendan Mustafa Kamal Gani Abdullah berkata, wanita berusia 40 tahun itu diperdaya oleh seorang lelaki warga Amerika melalui laman sosial Facebook dan aplikasi  WhatsApp untuk melakukan beberapa transaksi bayaran yang dibuat dari Julai 2017 sehingga Disember 2018.
"Suspek memberitahu telah ditahan pihak kastam dan memujuk mangsa untuk melakukan beberapa pembayaran segera kepada akaun banknya, antara tujuannya bagi membayar denda, mengaktifkan visa tamat tempoh dan mengaktifkan akaun bank mangsa," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Mustafa Kamal Gani berkata setelah pembayaran dilakukan, lelaki tersebut terus tidak dapat dihubungi dan mangsa kemudian tersedar dirinya telah ditipu.
Beliau berkata, pihak polis menasihatkan orang ramai yang melayari media sosial agar sentiasa peka supaya tidak mudah menjadi mangsa sindiket penipuan African Scam itu.  
Orang awam boleh melayari portal rasmi Polis Diraja Malaysia (PDRM) rmp.gov.my, Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) ccid.rmp.gov.my dan Facebook JSJK Sarawak untuk mendapatkan maklumat dan nasihat terkini berhubung penipuan kewangan seupamanya. - Bernama
4 April 2019 (Kosmo Online)

Link: