Terkini

Thursday 27 March 2008

Bank Negara tubuh Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa dalam Kewangan Islam (ISRA)

KUALA LUMPUR 26 Mac – Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengumumkan penubuhan Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa dalam Kewangan Islam (ISRA) bagi menggalakkan aktiviti penyelidikan dalam bidang tersebut.

BNM dalam satu kenyataan berkata, ISRA juga akan berperanan sebagai pusat pengumpulan fatwa dan menjalankan kajian berhubung isu-isu kontemporari dalam industri kewangan Islam.
Kata kenyataan itu, ISRA akan menyumbang ke arah memperkasakan pembangunan modal insan dalam bidang syariah dan menyediakan platform bagi kerjasama erat antara pengamal industri, cendekiawan syariah, pengawal selia dan ahli akademik melalui penyelidik dan dialog.

“ISRA berhasrat untuk menggalakkan inovasi dan kedinamikan dalam bidang baru kewangan Islam menerusi penyelidikan perintis dan dialog intelektual yang giat.

“Usaha berterusan ini diharap mengembangkan persefahaman dan pengiktirafan bersama dalam komuniti global industri kewangan Islam,” kata kenyataan BNM di sini, hari ini.

ISRA akan menjadi sebahagian daripada Pusat Pendidikan Kewangan Islam Antarabangsa (INCEIF) dan bakal diterajui oleh Pengarah Eksekutifnya, Dr. Mohamad Akram.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment