Terkini

Friday 7 December 2007

Manfaatkan pasaran halal

PULAU PINANG 6 Dis. – Malaysia, Indonesia dan Thailand berkedudukan baik untuk memanfaatkan perkongsian dalam bekalan dan pemasaran produk halal terutamanya yang berkaitan dengan produk berasaskan makanan dan herba.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, dengan bekerjasama, ketiga-tiga negara boleh mempercepatkan pembangunan rantaian bekalan halal serantau.
“Buat permulaan, kerjasama mungkin boleh dilaksanakan dengan menggunakan kekuatan pensijilan halal Malaysia yang akan membantu dalam pengeluaran dan pengedaran produk dan perkhidmatan halal kepada pelanggan Islam di seluruh dunia,” kata beliau pada pelancaran Ekspo dan Persidangan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Pertumbuhan Segi Tiga Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) 2007 di sini hari ini.
Abdullah juga berkata, kawasan seluas 11.6 hektar telah diperuntukkan sebagai taman halal di Padang Besar, Perlis, yang boleh berfungsi sebagai pintu masuk logistik bagi produk halal antara bahagian utara Semenanjung Malaysia dan selatan Thailand.
Beliau berkata, kerajaan negeri Perlis, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) dan Perbadanan Kemajuan Industri Kecil dan Sederhana (Smidec) telah dipertanggungjawabkan untuk memacu pembangunan taman halal itu.
Perdana Menteri yang diiringi oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon kemudian menyaksikan majlis permeteraian tiga memorandum persefahaman (MoU).

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment