Terkini

Sunday 14 October 2007

DRB-Hicom bayar RM1.07b kuasai Bank Muamalat


KUALA LUMPUR 11 Okt. - DRB-Hicom Bhd. dijangka membayar RM1.07 bilion bagi menguasai 70 pegangan ekuiti dalam Bank Muamalat Malaysia Bhd. (Bank Muamalat).
DRB-Hicom dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia berkata, pembelian tersebut boleh dilaksanakan dengan penerbitan saham biasa baru DRB-Hicom bernilai RM1.00 setiap satu pada harga terbitan RM1.95 sesaham yang dibuat berdasarkan purata harga lima hari seperti pada 9 Oktober 2009.
“Lembaga Pengarah DRB-Hicom semalam (10 Okt.) telah menerima surat tawaran tersebut daripada Bukhary Capital bagi penjualan itu.
“Lembaga Pengarah juga telah mencadangkan supaya DRB-HICOM menerima tawaran itu bergantung kepada kelulusan Menteri Kewangan,” kata kenyataan itu.
Sementara itu, Penganalisis Aseambankers Malaysia Bhd., Wong Chew Hann dalam satu laporan penyelidikan sekuriti hari ini berkata, berdasarkan penilaian harga-kepada-aset bersih sebanyak 1.5 kali, pegangan tersebut dijangka bernilai RM760 juta.
“Penilaian dibuat berdasarkan 30 peratus saham Bank Muamalat yang dibeli oleh Bukhary Capital daripada Commerce Asset-Holdings pada 2004 dengan nilai urusniaga sebanyak RM155.1 juta.
“Pada masa itu, nilai Bank Muamalat adalah 1.49 kali harga-kepada-NTA (Aset Ketara Bersih) berdasarkan NTA berjumlah RM347.8 juta seperti pada akhir 2002,” kata Chew Hann.
DRB-Hicom dalam satu kenyataan semalam berkata, pihaknya telah mendapat kelulusan daripada Bank Negara Malaysia (BNM) untuk memulakan rundingan dengan Bukhary Capital bagi membeli 70 peratus dalam Bank Muamalat.
Bukhary Capital adalah syrikat milik tokoh perniagaan terkemuka, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary yang juga merupakan pemegang saham utama DRB-HICOM.
Bank Muamalat mula beroperasi pada Oktober 1999, sebagai institusi perbankan Islam sepenuhnya yang ditubuhkan di Malaysia selepas Bank Islam Malaysia Bhd.
Sejak penubuhannya, Khazanah Nasional Bhd. menguasai 70 peratus pegangan dalam bank tersebut, manakala baki 30 peratus dimiliki oleh Commerce Asset-Holdings.
Pada Mac 2004, struktur pemegang saham bank tersebut berubah apabila Bukhary Capital muncul sebagai pemegang saham terbesar dengan 70 pegangan, manakala Khazanah Nasional memegang 30 peratus saham.
Dalam kenyataan berasingan kepada Bursa Malaysia semalam, DRB-Hicom juga mengumumkan bahawa pihaknya juga telah mendapat kebenaran BNM untuk memulakan rundingan dengan OSK Holdings Bhd. mengenai cadangan menjual keseluruhan 51 peratus kepentingan ekuitinya dalam Uni.Asia Cap Sdn. Bhd.
DRB-Hicom dan OSK Holdings juga disyaratkan membuat permohonan bagi mendapatkan kebenaran Menteri Kewangan bagi cadangan penjualan itu, kata kenyataan tersebut.

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment