Terkini

Tuesday 15 May 2007

Khidmat kewangan Islam perlukan tumpuan

DUBAI 15 Mei – Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata, lebih banyak tumpuan perlu diberikan ke arah mencapai matlamat bersama mengenai masa depan industri khidmat kewangan Islam.
Beliau berkata, penjelasan mengenai skop dan kedudukan aktiviti perniagaan institusi kewangan dan pasaran kewangan penting untuk mencapai kestabilan kewangan.
Bagaimanapun, dalam khidmat kewangan Islam semasa, wujud ketaksamaan serta kurangnya penjelasan mengenai skop dan keadaan khidmat kewangan Islam yang dibenarkan dalam setiap pusat masing-masing, kata Zeti.
Beliau berkata demikian dalam pembentang menerusi video pada pembukaan Sidang Kemuncak Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSB) keempat, bertema “Perlunya pendekatan merentas sektor dalam kawal selia khidmat kewangan Islam”, di sini.
Zeti meninggalkan Dubai kerana urusan keluarga yang perlu disegerakan.
Zeti berkata, cabaran untuk pengawal selia ialah untuk merangka kerangka kawal selia yang menyeluruh yang dapat menangani sepenuhnya pendedahan risiko oleh institusi kewangan Islam.
Perbankan kewangan Islam di Malaysia mungkin, sebagai contoh, mempunyai parameter mengenai skop perniagaan dan aktiviti yang dibenarkan berbanding institusi perbankan Islam di tempat lain, katanya.
“Ini mungkin menimbulkan ketaksamaan dalam pemahaman di kalangan pengawal selia sektor dan peserta industri serta skop aktiviti perniagaan Islam dalam institusi kewangan Islam di tempat lain,” katanya.
Oleh itu, perlu ada pendapat yang sama mengenai keadaan dan skop aktiviti perniagaan bagi sesebuah institusi kewangan Islam, operator takaful atau peserta pasaran modal Islam untuk memberi panduan dalam membangunkan industri itu dengan sempurna, kata Zeti.
“Pendeknya, pembangunan berstruktur industri itu yang mampu memenuhi permintaan baru dalam persekitaran itu serta untuk menangani cabaran-cabaran yang baru muncul, penting dalam memastikan pembangunan mampan industri khidmat kewangan Islam,” katanya kepada lebih 300 peserta yang menghadiri sidang kemuncak itu.
– Bernama

---
Latihan & Perundingan: www.alfalahconsulting.com 
Perunding, Pensyarah & Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com 
Pelaburan Saham Amanah Islam: www.islamic-invest-malaysia.com

No comments:

Post a Comment